GPS:en stämmer inte med kartan, vem har rätt?

Självklart kan man det, prova att gå inomhus med lite lagom begränsad gps-mottagning så ska du få se hur GPS indikerar rörelse/varierad position.
Precis, även om man står helt stilla kan man om det är dålig mottagning få ett spår med spikar som ser ut som stjärna runt där man står.
Tack för svar. Så fattade jag det också.

Dum följdfråga men om man får en hastighet >0 även om man står stilla borde det då inte påverka uppmätt medelhastighet för ens promenad? Det är OT men TS fråga är ju redan besvarad.
 
Alla kartor har rit och teckenfel, dekalerna för vägar, byggnader etc är inte skalenliga utan identifierbara. Sen tillverkas kartor under olika betingelser, Det är en avsevärd kvalitetsskillnad på orienteringsklubbens specialblad och 100 000 delen. Det blir även pappersfel vid tryckning samt inritning. Bland den absolut sämsta kartnoggranheten jag stött på är Air Survy 1942 1:250 000 över Mellanöstern, den flygfotograferads vintern 1941-42, då det var osedvanlift molnigt över Mellanöstern, vilket ledde till att floddalar, vulkankäglor etc fick ritas in efter gamla handritade kartor, med kilometerfel som följd. Den gamla regeln att om karta och terräng inte stämmer, så gäller terrängen.

go tur
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Dum följdfråga men om man får en hastighet >0 även om man står stilla borde det då inte påverka uppmätt medelhastighet för ens promenad? Det är OT men TS fråga är ju redan besvarad.

Det beror på hur medelhastigheten beräknas, det som händer är väl snarare att den sträcka man rört sig blir för hög (eftersom hoppen inte är riktig rörelse). Medelhastigheten är ju inte ett genomsnitt av den momentana hastighet som visats utan total sträcka delad med total tid.

Däremot kan det ju ställa till det om det finns en funktion för att "stoppa klockan" när man står still (d.v.s. den mäter "tid i rörelse").

Men den typen av mätfel får man ju även med andra typer av mätning.
 
Däremot kan det ju ställa till det om det finns en funktion för att "stoppa klockan" när man står still (d.v.s. den mäter "tid i rörelse").
Just det. Insåg det efter jag tryckt på enter. Hoppigheten borde inte påverka uppmätt medelhastighet annat än om man har GPSen påslagen medans man rastar. Dum fråga som sagt. Antal mätpunkter och storlek på osäkerhetscirkeln runt dom påverkar däremot värdet på medelhastigheten.
Den gamla regeln att om karta och terräng inte stämmer, så gäller terrängen.
Det låter vettigt. Man kan väl iofs ibland undra över sin position relativt nåt som inte syns i terrängen som till exempel en gräns.
 
Senast ändrad:
Man kan väl iofs ibland undra över sin position relativt nåt som inte syns i terrängen som till exempel en gräns.
De enda gränser vi behöver vara det minsta försiktiga med på vår del av klotet är de Rysk-Norska
och Rysk-Finska. Bägge är kvalificerat olagliga att passera - och Vladimir Vladimirovitj har ju klart
bevisat att han är både hämdlysten och opålitlig - så risken är väl att man får följa i Brittney Griners
spår och inte bara kastas tillbaka över gränslinjen... Bra säkerhetsmarginal mot snedspår är nog sådär
20-30 kilometer från gränsen.
/Odd
 
Just det. Insåg det efter jag tryckt på enter. Hoppigheten borde inte påverka uppmätt medelhastighet annat än om man har GPSen påslagen medans man rastar. Dum fråga som sagt. Antal mätpunkter och storlek på osäkerhetscirkeln runt dom påverkar däremot värdet på medelhastigheten.

Det låter vettigt. Man kan väl iofs ibland undra över sin position relativt nåt som inte syns i terrängen som till exempel en gräns.
Absolut, men tänk på att gränsen på kartan kanske är 50 meter bred - skulle man rita den skalenlig så skulle den inte synas.
 
Att GPS`n visar fel är inget ovanligt när en är i norra Norge (Finnmark). Problemet är så stort att trafikflyget och ambulansflyget ser det som en säkerhetsrisk när GPS signalen försvinner, det är också bekräftade fall av att trafikflyg i norra Sverige har tappat GPS signalen. För ca 3-4 år sen började man med å pejla vart stör signalerna som slår ut GPS`n kommer från och stör sändaren vart "hittad" inne i Ryssland.
Det största felet jag har sett på GPS i bilen här uppe i öst finnmark är flera hundra meter, kommer på E6 och kör längs med en fjord då visar GPS`n att jag ligger mitt ute på fjorden och kör.
 
De enda gränser vi behöver vara det minsta försiktiga med på vår del av klotet är de Rysk-Norska och Rysk-Finska. Bägge är kvalificerat olagliga att passera - och Vladimir Vladimirovitj har ju klart bevisat att han är både hämdlysten och opålitlig - så risken är väl att man får följa i Brittney Griners spår och inte bara kastas tillbaka över gränslinjen...
Jag tänkte väl mer på gränser till fågelskyddsområden och sånt. Är helt med på rådet om att ha god marginal, särskilt i ditt exempel.
Det största felet jag har sett på GPS i bilen här uppe i öst finnmark är flera hundra meter, kommer på E6 och kör längs med en fjord då visar GPS`n att jag ligger mitt ute på fjorden och kör.
Om jag fattat rätt så varierar risken för felpositionering mellan olika områden till exempel för att det blir bergigt. Det som är bra i ditt fall är att felet lätt går att upptäcka.
Absolut, men tänk på att gränsen på kartan kanske är 50 meter bred - skulle man rita den skalenlig så skulle den inte synas.
Javisst. Den kan ju vara mindre än en Ångström bred i terrängen :)
Varken kartan eller gps:en har rätt. Det är terrängen som gäller!
Jag tänker att när vägen går i fjordkanten trots att gps:en och kartan säger att den går i vattnet är det givet att terrängen gäller. Men att se att det är fiskeförbud i en del av fjorden är inte lika självklart. Man kan så att säga inte att stirra på vattnet för att inse det. Finns infot på en karta så är kartan inte en avbildning av terrängen utan en form av dokumentation av vad någon bestämt om terrängen. Så när det gäller regler så borde det inte vara terrängen som gäller utan kartan eller annan info.
 
Ja tyvärr är det nog så att skall man ha något "juridiskt" bindande dokument så gäller ingen karta utan det blir i så fall någon typ utsättning - antingen fysiskt i terrängen eller också i form av ett gps-spår som upprättats och godkänts av den som äger rättigheterna. Sedan är problemet ditt och mitt om vår utrustning visar fel.
Jag hoppas och tror att det är och förblir ett mera hypotetiskt resonemang. :sneaky:
 
Jag tänkte väl mer på gränser till fågelskyddsområden och sånt. Är helt med på rådet om att ha god marginal, särskilt i ditt exempel.

Om jag fattat rätt så varierar risken för felpositionering mellan olika områden till exempel för att det blir bergigt. Det som är bra i ditt fall är att felet lätt går att upptäcka.

Javisst. Den kan ju vara mindre än en Ångström bred i terrängen :)

Jag tänker att när vägen går i fjordkanten trots att gps:en och kartan säger att den går i vattnet är det givet att terrängen gäller. Men att se att det är fiskeförbud i en del av fjorden är inte lika självklart. Man kan så att säga inte att stirra på vattnet för att inse det. Finns infot på en karta så är kartan inte en avbildning av terrängen utan en form av dokumentation av vad någon bestämt om terrängen. Så när det gäller regler så borde det inte vara terrängen som gäller utan kartan eller annan info.

När något är förbjudet eller på annat sätt extra värt att notera, så brukar verkligheten förstärkas med skyltar, staket, bojar, gränsrösen målarfärg på träd eller något liknande och därmed är den fysiska gärnsen utmärkt även i vekligheten och den trode gälla före både karta och GPS-visning), men såklart finns undantag med outmärkta gränser.

/Patrik
 
Om man har en GPS med bara en frekvens, L1, så kan det med lätthet bli flera km fel. (Grundat på egna observationer.) "Gamla" GPS'er för civilt bruk har bara L1. Nya GPS'er, fortfarande civila, kan ha L1 och L5, dvs två frekvenser. L5 är starkare och går alltså lättare igenom täta lövskogar. Den är också bättre i djupa raviner, t.ex. gata med höga hus på båda sidorna.
Osäkerheten i positionen bör finnas angiven på någon sida. Leta i manualen.
Garmin GPSMAP 66 sr använder både L1 och L5 samt dessutom samtidigt flera satellitsystem, USA's GPS, Europas Galileo, Ryska Glonass; (i Europa). Osäkerheten är oftast drygt 2 meter, men större osäkerhet kan förekomma.
Det finns ett flertal olika fel som en GPS kan råka ut för. Några få exempel: Radiosignalen går inte raka vägen ner, jonosfären kan innebära flera brytningar; höga bergssidor kan reflektera signalen; höga husväggar, i synnerhet väggar av plåt, kan reflektera signalen; täta täcken av löv från lövskog kan hindra signalen mer eller mindre; ... .
Nyare utrustning har ibland L5, t.ex. Apple Watch Ultra, Apple iPhone 14 pro. Om det inte redan finns hos konkurenterna så kommer det med stor sannolikhet inom kort.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips