Gore-tex - Bluff?

Jag försökte faktiskt hitta lätta, tunna och packbara regnkläder men gick bet förra och förrförra sommaren. Abeko känns alldeles för tungt att släpa på fjällvandring. Gamla sambon hade några PU-belagda som var OK men då var de känsligare än min tunna LIM-jacka. Är man ute bara över dan och vikten och volym inte så viktig så föredrar jag vanliga regnkläder. Funderar på byxholkar igen som det var länge sedan jag ägde.

avslutad210712

Gäst
Har vandrat i galonställ och det är en rätt svettig upplevelse så därför vandrade jag ifjol i dyra GoreTex-ställ från kända svenska tillverkare och var dygnsur av svett. När det regnar så mycket att du måste ha ställen på dig och anstränga dig mycket så kommer du att bli sjöblöt av svett oavsett vilket du väljer.

Dock är det så att svettpunkten (det utrrycket gissar jag inte finns) ligger högre för ett GoreTex-ställ än för ett galonställ så vid lindrigare arbete så kan det hända att du håller dig torrare med GoreTex än med galon.

Men vill du försöka hålla dig osvettig så satsa på ett ställ med möjlighet att öppna för ventilation och då menar jag inte bara en dragkedja.

För övrigt har jag använt fler andningsmaterial, fler jackor och byxor av GoreTex än ytterligheterna ovanför men hårt arbete kombinerat med regnställ resulterar i svett och är det då regn utanpå stället så fungerar det inte oavsett hur många miljoner man satsar i reklam.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det är väl med Goretex som med demokrati: det är det sämsta alternativet, förutom alla andra som har testats... (Churchill???)

Alltså....

e de ingen som sagt "regn Poncho"...vattentätt och välventilerat samt att man har ett "reservskydd" och en båt om det kniper.

MvH

Poncho tycker inte jag är någon höjdare på fjället. Ska du ha den utanpå ryggan blir det till att ha en vid poncho, som fladdar och blåser omkring i vinden. Drar du en rem runt midjan för att hålla den på plats blir det kanonvarmt. Tar du ponchon under ryggan vädras inte heller. Poncho kan vara bra i skogen där det inte är så blåsigt. Bäst är det med poncho när man inte bär rygga och inte är på blåsigt ställe, tycker jag.

Angående G-tex; som sagts är det inte något underverk, men bättre än sådant som inte ventilerar alls.

Raskesven

En länk alla som använder gore-tex bör ta en titt på....http://www.svtplay.se/video/1203675/del-17

Intressant! Ska ta en titt när jag kommer hem från jobbet. Bra att det sprids!

Själv fick jag hem en jacka från ITAB häromdagen.

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16693&plats_id=1454&aktbild=3

Andas bra har jag redan märkt. Nu återstår bara att se hur den står emot regn. Men jag köpte med vax för ytterligare impregnering om det behövs.

Att membranet kan släppa in ånga tex om man sitter på (och med kroppen värmer upp) en blöt durk är ju välkänt. Men har aldrig varit med om att det regnat in i mina gt-plagg vid vandring.

Att man kan bli svettig i tröjan är inte heller så konstigt, det blir man ju om man har en tätvävd vindblus också..skillnaden mellan gt och galon är snarare att med galon kommer fukten oavsett aktivitetsnivå och kan inte ånga ut genom tyget.

Jämför jag genomsläpplighet på mitt itab packaway och min nyare paclite-jacka, så andas pacliten lite bättre och båda plaggen är bättre än galon.

...däremot kan jag inte säga att skillnaden i pris mellan Itab och gt paclite motsvarar skillnaden i andasförmågan.
Tyvärr ;)...

//J

Har ett regnställ av fabrikat McKinley i polyamid som tydligen behöver impregneras eftersom materialet nu dricker vatten efter en stunds regnande. Det är inte rimligt att behöva återimpregnera ett regnställ efter någon veckas användning.

Funderar på Exped bivy-poncho och chaps. Dåligt om det blåser mycket men det kan jag ta. Chaps ventilerar härligt i skrevet. Enkla att ta på och man slipper den där klaustrofobiska regnbyxkänslan. Finurligt att ponchon också fungerar som enklare tarp och bivacksäck.

Oftast om det regnar så mycket att regnkläder behövs ligger jag kvar i tältet. Så kul är det inte att gå i regn oavsett regnkläder.

Jag har en Klättermusen i etaproof-bomull och en Fjällräven i G1000 och dessa material håller stånd mot lätt regn med impregnering. Blöter det igenom på sommaren så torkar dom på ett kick om man rör sig och har lite värme. I varje fall "andas" dom helt överlägset vilket gore-tex som helst.

På vintern i minusgrader är det kanon med bomull.

Gore-tex funkar

Har haft en trelagers skaljacka från TNF i dryga tio år. Har använt den flitigt både på turer, resor och till vardags. Har inte gjort något alls med den så när som på tvätt ett par gånger per år. Nu dryga 10 år efter inköp kan jag bli lite fuktig på vänster arm efter ett i hållande dagsregn. Så jag är MYCKET nöjd. Kör inte med denna jacka under sommaren, då använder jag en tunnare lättvikts regnjacka vid behov. Men när det inte är sommarvärme har TNF jackan var idealisk. Tycker den ventilerar bra kontra att jag inte blir våt när det regnar.

avslutad210712

Gäst
Oftast om det regnar så mycket att regnkläder behövs ligger jag kvar i tältet. Så kul är det inte att gå i regn oavsett regnkläder.

Tre deckare, en kortlek kombinerat med en extremt lös färdplan och extra mat gör att jag ligger kvar i tältet om det regnar en dag. Regnar det längre kanske jag får försöka vandra i regn men numer gör jag det mycket ogärna. Ibland kommer dock regnet under vandringsdagen och då kan det bli som ifjol dvs sjöblöt under regnstället efter flera timmars vandrande i regn.

Tre deckare, en kortlek kombinerat med en extremt lös färdplan och extra mat gör att jag ligger kvar i tältet om det regnar en dag. Regnar det längre kanske jag får försöka vandra i regn men numer gör jag det mycket ogärna. Ibland kommer dock regnet under vandringsdagen och då kan det bli som ifjol dvs sjöblöt under regnstället efter flera timmars vandrande i regn.

Ja, sen är regnläger ett bra tillfälle att göra lite kortare turer runtomkring lägerplatsen under dagen när man behöver sträcka på sig från läsningen. Utan ryggsäck blir det inte så svettigt utan man tar det lugnt, kanske bara vill vara ute och titta. Det är här min poncho-plan kommer in igen. Utmärkt plagg för den typen av avslappnat strosande eller stillasittande. Anar man fukt eller obehag är man utan större bekymmer tillbaka i sitt uppslagna tält. Bara den vetskapen, att man slipper leta efter tältplats, blöt, hungrig och trött gör att man genast ser på regnvädret med mer förlåtande ögon och kanske tillochmed uppskattar det. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips