Göran Kropp död

Jag kände hur jag blev ledsen när jag fick höra det. Ville inte riktigt tro det..
En trevlig klättrare har gått ur tiden..

Renata.. jag tänker på dig.
 
Inget berg är för högt

Han dog alltför ung, men hann uppleva så mycket.
Skickar en hälsning till Görans nära och kära.
Nästa äventyr tillägnas ett av detta forums största förebilder.
 
Sorg & vördnad

Mina kondoleanser till hans närstående!
Han levde tills han dog - det är långt ifrån alla som gör det!
 
Tragiskt

Det är djupt tragiskt. Vi har förlorat en stor profil som inspirerat många, i stort och smått och för familj och vänner är naturligtvis förlusten ännu större. Vila i frid.
 
En hjälte, stor förebild och människa vars storhet vi inte riktigt förstått har gått ur tiden alldeles för tidigt. Tankarna går till familjen...

http://web.outsideonline.com [Ändrat av DARLE 2002-10-01 kl 23:47]
 
Är vi många som får oss en tankeställare

Att Göran Kropp är en av vår tids största äventyrare är ju troligen något de flesta kan skriva under på. Få av oss kände mannen bakom äventyraren Kropp, men vi är många som gärna följde hans äventyr världen över, i hans eviga försök att företa nya utmaningar. För många ansågs dessa utmaningar som omöjliga och kanske idiotiska, men Göran visade i många fall att det varken var omöjligt eller idiotiskt.

Att olyckan hände är, som någon redan noterat, inte förvånande, men tragiskt. Att leva som äventyrare och att testa gränser innebär alltid en risk - någongång passeras gränsen för vad en människa kan klara. Nyheterna ikväll talar om en halkolycka på berget, men vi får kanske vänta ett par dagar innan vi vet exakt vad som hänt. Min uppfattning av Göran är dock inte att han var en risktagare - ödet ville annorlunda denna gång.

Före mig i tråden finns trettio, kanske fyrtio friluftsmänniskor som skickat sina kondoleanser till Renata och Görans familj. Jag ställer mig i ledet och tackar för det vi har fått ta del av. Låt oss vara stolta över att få ha en sådan småtokig landsman, som vågade trotsa allmänna föreställningar & förutfattade meningar. Låt oss hoppas att Renata i minnet av sin Göran orkar fortsätta med sina expeditioner och äventyr och på så sätt jobba för det Göran trivdes med.

Hur går man vidare? En del kanske ställer in klätterskorna, skidorna eller mountainbiken och tycker att det kanske är dags att lugna ner sig lite. Det kanske kan vara bra för vissa att få sig denna tankeställare för att inte pressa _för_ hårt. Å andra sidan finns det många som nog behöver ta tag i sig själva och börja leva, precis som Göran gjorde. Upptäck världen, upptäck din närhet, upptäck dig själv - livet lever vi bäst nu!

/Per
 
Även om jag inte klättrar själv har jag förstås följt Göran Kropps äventyr. Han förverkligade verkligen sina drömmar och jag är säker på att han fått fler att upptäcka naturen och göra saker som de kanske inte vågat annars.

Outside Online har skrivit den bästa artikeln om olyckan som jag läst hittills:
http://web.outsideonline.com/news/headlines/20021001_1.html

Förstås blir det tungt för Renata, men jag hoppas hon kan överleva detta och förstätta sin dröm om att bestiga de sju högsta bergen på sju kontinenter.

/Jonas U
 
Sorgens moln över Sunshine Wall...

I går på förmiddagen satt jag och kollade priser på isyxor, rep och stegjärn. Jag har tänkt komma upp på några av Sveriger högsta toppar även om jag är en överviktig 50 åring.
På eftermiddagen hör jag att Göran Kropp har dött under en klättring. Mannen som var en ikon. Jag har som många andra följt hans -och även Renatas äventyr genom åren.
Det roligaste minnet är när min funktionshindrade dotter gjorde ett arbete i skolan om Everest - som mest kom att handla om Göran - när Göran och Renata tog sig dit upp. Hon skrev senare och frågade om hon fick knycka bilder från deras webbsidor och fick ett vänligt, glatt svar att givetvis fick hon göra det http://hem.passagen.se/amijatko/everest.html
Jag skall nog köpa utrustningen i alla fall och ge mig ut på på glaciärerna....
Jag tänker på de som förlorat mest, Renata, Görans släkt och vänner...
// Roland Jatko
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.