Göra om tält till vintertält?

Hej!

Jag är idag ägare av ett Fjällräven Akka 3 ca. 7 år gammalt. I framtiden är jag inne på att köpa ett nytt 3 säsongstält, men just nu är jag inne på att använda mitt Akka tält på den kommande vinterturen i April uppe på Kungsleden.

Min fråga är.. Är det möjligt att sy på egna stormmattor på tältet? Och skulle ni då rekommendera mig att ta med mig Akka tältet, som är ett 3-säsongstält, upp till Fjällen i April?

Mvh,
Måns Lindeberg

Man kan ju gräva ned tältet en bit också och lägga lite snövallar runt om.
Det är inte extremt nödvändigt med stormattor , speciellt om innertältet är tätvävd nylon och inte myggnät.

I kombo med lite nedgrävt tält är det samma sak.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vågar jag?

Är det klokt av mig att ge mig ut med ett 3-säsongs Fjällräven Akka? Har aldrig tidigare tältat vintertid med detta tält, och har dessutom inte haft möjligheten under denna vinter (än så länge) pga bruten fotled i december.

Ja för fan , jag tror jag sett ett sånt live och det lär stå pall.
Vet inte exakt så men söker du på tältet Fjällräven Akka 3 på google ser du massa vintercampingbilder.

Snömattor och dubbla tältbågar är väl bra men det är i extrema snödrev i pudersnö på isig terräng som det blir nödvändnigt - du lär få fler svar här.

Tror också att det går fint att använda detta tält. Skulle strunta i att sätta fast snömattor utan använda det som det är. Var som vanlig noga med tältplatsvalet och spänn ut ordentlig. Ska du vara i djupare snö kan det vara bra att köpa eller bygga egna snöpinnar för att förankra tältet ordentlig.

Hillebergs Black Label tält (deras mest tåliga) har inte stormmattor så det är inget mått på om det är ett vintertält eller ej. Vintertält har oftast:

-Tältduk som går ända ner till marken
-Ventilation i övre delen av tältet
-Möjlighet att stänga ventilationsventiler för att blockera snödrev
-Möjlighet att stänga meshväven i innertältet med ett tätare tyg
-Tjockare väv
-Allmänt stabilare konstuktion

Sen klarar man sig säkert långt med ett bra tresässongstält i lite skyddat läge även på vintern.

Tältar du i grävd tältgrop och bygger en lämur av det du tar upp lär du inte få in så mycket snö, glöm inte snöborsten och gör snöpinnar av plywood.
Min och maxtermometer kan ge dig krydda till skildringen.

go tur

Kungsleden har ju stugor som backup.

Prova hemma och sov ett par nätter som träning.

Att hålla sig torr är knepet. Typ nagelborste för att få bort snö när du går in i tältet är bra.

Thue

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips