Göra Nallo 3 självstagande

Jag har ett Nallo 3 som jag är nöjd med men jag skulle vilja göra det självstagande så att man kan slå upp det på t ex klipphällar vid t ex paddling.

Min tanke var att man skulle använda en lång tältpinne som man fäster diagonalt (på längden) så att man på så sätt spänner upp tältbågarna och absiddukarna. I och med att man fäster den diagonalt så bör den inte vara i vägen för tältöppningen och borde gå att trä igenom fästena för några av standardpinnarna.

Tacksam för kommentarer och synpunkter. (Ovidkommande kommentarer undanbedes)

Det hela blir nog mer stabilt med 2 extra bågar som dessutom fästs ihop med varandra på mitten?!

Jag gissar att du redan har ett Nallo 3, annars skulle olämpliga kommentarer kanske vara på sin plats...:)

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Bara för att ngt går att modifiera säger inte att det är en bra lösning eller ens en praktisk lösning, vilket mången som sysslat med R&D lärt sig skillnaderna på. Stänger på HB fäster i stånghållare och dylika har dragband under tältet av orsak och praktik, två stänger till torde kräva 4 stånghållare och två långa diagonalband förutom två mycket långa och relativt tunga stänger.
T o m i Bohuslän brukar jag kunna hitta både grus och jord att tälta på men vad gör man inte för at få chansen till lite saltstänk?
Själv har jag självstående tält och det kräver förankring för att inte blåsa bort, tro mig.
//J

Om nu trådskaparen undanber sig ovidkommande kommentarer så kan man väl respektera det och låta tanken leka ett tag? Det har många på FoU också lärt sig...

Dessutom är det väl precis att något går att göra som säger att det ska göras?

annan variant..

Jag har tältat en hel del på klippor och andra hårda underlag med Nallo, men utan några extra bågar; I stället har jag fäst en längre slinga (ca 1,5 m 6mm repsnöre) i varje markring på tältet, med en liten knuten öggla längst ut. Då kan man trä en liten 'snara', där en sten, stock, eller nåt annat tungt enkelt kan spännas fast och hålla uppe tältet med sin tyngd istf markpinnen. Tillsammans med stenar i sidlinorna blir det tillräckligt stabilt.

Arrangemanget kan vara bra att ha för att ersätta någon av markpinnarna även vid 'normalt' tältande, då det inte är alltid alla markpinnar kan slinka ner exakt där de ska vara för att tältet ska hamna där man vill.

Per

vad händer om man låter "nock bågen" gå från bakkant till främre bågen endast och nöjer sig med att spänna ut absiden?, för jobbigt att hålla bågen böjd?

Annars tycker jag inte alls det liter så tokigt, testa vet ja!
Kan vara en ide med hällår på de tvärgående banden undertill i vilket de nya markbandet löper i.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips