Göra egna plattor?

Har köpt ett par Black Widow med Riva-bindning. Tyvärr utan plattor. Går ej att kanta ordentligt, förstås...

Funderar på att göra egna plattor. Någon som har nåt bra förslag på material? Funkar det t ex att göra av en skärbräda av sån där vit "halvmjuk" plast, som alla människor har hemma, eller finns det nåt vettigare? Skidorna kostade 600:-, så jag är inte sugen på att spendera miljarder på plattor, utan nöjer mig gärna med nåt hyfsat tills jag vet om jag vill fortsätta åka..!

Hoppas att nån har gjort detta före mig, vilket inte verkar helt otroligt...
 
Jag har försökt att göra egna plattor av en skärbräda och det gick helt åt skogen, dom där skärbrädplattorna bara sprack sönder. Så jag skulle råda dig att låta bindningarna sitta där de sitter.
Så jag fördämde de skidorna och köpte nya telisar med riktiga plattor och de är enormt mycket bättre.
Henrik
 
Det går så bra så !

Køp de mera genomskinliga, lite bøjbara skårbrædorna som de har på Konsum eller ICA. Det kanske blir billigare om du bor næra IKEA. Kapa upp brædan så du har lite øver framfør biningen och lite bakom som stød før hælen. Køp en bred, ca 50 mm dubbelhæftande mattape på någon mattbutik och ha mellan skidan och biningen så ligger plattan still. Borra så stora hål i skærbrædan att jængorna nætt och jæmt tar. Se till att skærbrædan ligger kloss mort skidorna nær du drar fast biningen. Om de lyfter kan du dra sønder skidan. Det har fungerat bra før mig i många år och de har verkligen tuktats. Nu har jag fabriksgjorda som ær att føredra om man skall bygga på højden. Hittar du riktigt feta skærbrædor så ær nog inte ens det några problem. Lycka till !
 
En kloss för bindningen, en för hälen.

En kloss för bindningen, en för hälen ska det vara väl? Inte en enda lång.

Skärbräda funkar som sagt bra om man tar den mjuka typen i nylon. Sen behövs längre skruvar. Clas Ohlsson har passande skruvar, köp dom rostfria i 10-pack, dom är bra. Ska du ha högre plattor så kan du använda plywood, det är mindre halt och snyggare. Plywood måste lackas alternativt smetas in med Epoxy. Mina plywoodplattor är 24 mm och fungerar utmärkt.
 
Snåljåp!

Du kan nog åka utan plattor och se om du vill fortsätta!
Dina hemmagjorda homogena skärbrädeplattor kommer väga bly gämfört med ihåliga fabriksplattor!
 
plattor hit och plattor dit....

Jag har nog lite plattor och bindningar liggandes hemma som du kan få vad du vill för en billig slant...
det jag har tror jag är:
1 par riva 2 bindningar
2 par plattor
1 par blackwiddow (samdwitch modellen)
1 par bra höga läderpjux

sänd mig ett mejl om du är intresserad av nåt!!
(jag kommer nämligen inte kolla här efter ett svar)
 
Knappast

Har redan insett att jag kommer att fortsätta, men ekonomin tillåter inget skidbyte i år. Därför gäller det att förbättra den skit man har på enklast möjliga sätt, så att det iaf går att åka någotsånär...

Nästa säsong blir det carving och minst 20 mm plattor!

Så det så!
 
Egna plattor

Det går utmärkt att göra egna plattor.Skaffa industriplast som används till slitage skydd finns i olika tjocklekar lätt att bearbeta med träverktyg hyvel fräs mm.Men skruva först plattan i skidan sedan bindningen i plattan.Obs plattan måste sticka ut ca 40mm bakom bindn. så att det är stöd under sulan annars böjs pjäxan fel..snickra på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
surfban Egna plattor eller? Telemark 6
pathfinder77 Egna eller hyra skidor i Stryn? Telemark 0
olaka Monster 70 el 75? Plattor? Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.