Göra egna klättergrepp

Någon som har erfarenhet av att göra egna klättergrepp med annat än epoxy/polyesterplast som bas? Jag hade tänkt mig nån variant på husfix+glasfiberarmering alternativt flytspackel (bara lite vatten så det är riktigt tjockt) eller annat byggspackel. Jag vill göra alla typer av grepp - små fotsteg, bra lister och brevlådor osv.
Anledningen att jag vill slippa epoxy/poly är kostnaden, komplexiteten och lukten bl.a...

Andra angreppsätt är naturligtvis trägrepp eller sten, men de är ju rätt uppenbara och kanske något jag ändå får ta till om ovan misslyckas... :)

/Niklas
 
Jag funderade ett tag på att tillverka egna grepp till min mobila vägg. Det kändes dock att det var för mycket jobb, speciellt för små grepp som inte är speciellt dyra. Dessutom behövde väggen bli lätt och då ville jag inte ha sten och andra tunga alternativ.

En annan (tung!) variant var att jag provade med cement. Jag gjöt in en bult eftersom jag kunde komma till på andra sidan. För att den inte skall brista får man inte göra för avancerade former samt gjuta in någon slags armering.

om det skall löna sig att göra egna grepp så måste man nog hitta ett annat material än epoxi smat göra många på en gång.

Jag köpte istället 2 kompletta set från Metolius (60 grepp)som innehöll både blandade grepp och bultar. (utpris ca 3000:- per set.)

En bra grej om man skall göra trägrepp är att först fräsa/hyvla ut en profil på en 1 meters längd. sen är det ju bara att kapa upp dem i lämpliga bitar. Snabbt o enkelt. Tillgång till maskiner är ju dock ett plus....

Lycka till

Mattias



niglas; sa:
Någon som har erfarenhet av att göra egna klättergrepp med annat än epoxy/polyesterplast som bas? Jag hade tänkt mig nån variant på husfix+glasfiberarmering alternativt flytspackel (bara lite vatten så det är riktigt tjockt) eller annat byggspackel. Jag vill göra alla typer av grepp - små fotsteg, bra lister och brevlådor osv.
Anledningen att jag vill slippa epoxy/poly är kostnaden, komplexiteten och lukten bl.a...

Andra angreppsätt är naturligtvis trägrepp eller sten, men de är ju rätt uppenbara och kanske något jag ändå får ta till om ovan misslyckas... :)

/Niklas
 
Jag vet inte så myket om att göra grepp..däremot var jag väldigt nöjd med alla (ett par hundra) svindyra grepp jag hade på min hemma vägg..känns som en bra ide att överlåta greppslöjden till proffsen så att du får ergonomiska,hållbara,snygga och framförallt roliga grepp..sen att dom är dyra...tough cookie..Tyvärr är min hemmavägg död och begraven men jag sknar den som fan....
 
Jag klättrade ett tag med en Sydafrikansk kille som hade en egen jättevägg hemma med 1000-tals grepp. Han hade köpt färdiga grepp som han sedan gjort gjutformar av. Han hade därefter gjutit med något färdigt pulver blandat med vatten. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var. Har något minne av att det innehöll bl.a silikon ???

Någon som vet mer?
 
Silikon?

Det kanske skulle kunna innehålla kisel som på engelska heter silicon, typ silicon valley som kanske kan vara intressant.

Gjuta i betong vore nog inte så svårt har sett att man använt glasfibrer i betong som armering kunde kanske vara något.

/Johan
 
Jag köpte två lådor Franklingrepp på REI.com för 2x99 dollar. Jag har ännu bara använt knappt ena lådan till en vägg som är ca 3,60 bred och 7 m hög.
Det är dock bara leder på 2/3 av bredden ännu, men det var rätt mycket och bra grepp i olika storlekar.
 
Jag gjorde ett försök med betong.
Ta en platt balja och fyll den med formbart fuktig sand.
Beroende på hur stort greppet ska bli tar du sedan lite hönsnät och virar in i de bultar du ska fixera greppet med. Sen gör du en negativ form i sanden och lägger hönsnätstrasslet där i (se till att det får plats och blir snyggt). Sen fyller du med fin betong och lägger gladpack ovanpå med en platta som har hål för bultarna som sticker upp. Se till att bultarna står i bra vinkel mot plattan (90 grader...). Tryck till plattan så att du blir säker på att baksidan av greppet blir plant.
När betongen har torkat så är det bara att lyfta upp ur sanden och vips så har du ett grepp med bra friktion och förhoppningsvis lite styrka att tåla klättras på.

/samme

obs, jag är varken klättrare eller har byggt en egen vägg. Jag ville bara se om det gick. Jag tar inget ansvar för om dina grepp smulas sönder 10 meter upp i luften...
 
Polyuretanbas

Ja, nu har jag ju bestämt mig att göra greppen själv och inte köpa (svindyra) proffsgrepp, och jag har blivit lite klokare sedan mitt första inlägg.

Jag tänkte göra såhär:

Skapa en grundmodell i modellera för varje greppstyp jag tänkte ha. Göra en fördjupning där bulten skall sitta (sedan borrar man upp ett hål), och sedan tar man en diskborste eller liknande och duttar på ytan så den får riktigt bra struktur för bästa möjliga friktion.

När grundmodellen är klar, penslar man på silikongummi förtjockat med ett förtjockningsmedel som gör att det inte flyter ut så lätt. Silikongummit är precis samma sorts gummi som då man gjöt gipsfigurer då man var liten. Eventuellt behöver man pensla flera gånger.

Till gjutningen använder jag tvåkomponents polyuretanplast som jag blandar med kvartssand och färgpigment. Man kan ta ganska mkt sand, säkert 70% sand och resten polyuretanplast. Sanden måste vara alldeles torr annars skummar plasten.
Blandningen hälles i silikonformen, som eventuellt måste förstärkas genom att man lägger den i en gipsform eller sandform.

På detta sätt tror jag att jag kan göra flera hundra grepp i olika färger för ungefär 1000:-

Husfix+glasfiberkross kan fortfarande vara ett alternativ, men det är svårare att få färgade grepp och sedan är jag orolig att glasfibern kan ge skärsår.

/Niklas
 
Kul att inte vara ensam!

Hej!

Har experimenterat en del och tillverkat ca 350 stycken i ca 80 formar. Börjar bli som en hobby - beroendeframkallande. Målet är iofs klätterrelaterat - dekorera min vägg på ca 50 m2.

Använder mest polyester men även gjuthartser som jag fått gratis (spill) via jobbet. Gjort en del försök med plastgranulat i polyestern för att inte förbruka för många borr...

Hör av dig om du hittar nåt som funkar.

Hans
 
En bekant gjorde grepp av trä som han "lackade" med epoxy och sedan doppade i sand. Han tyckte det blev bra. Epoxy kan köpas billigt där folk som bygger egna kajaker handlar sina grejor. Men ska man göra av trä så ska man nog helst ha tillgång till bandsåg och en kraftig bandslipmaskin, med morakniv blir det jobbigt...

Har ni sett sidan http://www.indoorclimbing.com ? Met träningstips, men även en del om vägg-byggande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
semalin köpa klättergrepp? Sportklättring 0
fklint Klättergrepp Sportklättring 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.