Gör ett tältprojekt, svara gärna på frågorna

Det här låter spännande!

Det första du ska göra är att strunta i alla surgubbar här :)
Nej, allvarligt: det du gör är ju idéarbete och ingens liv kommer att hänga på att allt blir rätt i första försöket. Tillåt dig själv att sväva ut i konstiga, ovanliga riktningar oavsett vad självutnämnda vetbästare (som jag) tycker. Det betyder inte att du ska strunta i vad vi säger, men låt det inte begränsa din kreativitet heller.
Det om detta...

-Regntålighet är en självklarhet eftersom det är produktens huvudfunktion. Den vill jag alltså inte ens sätta upp på en viktighetslista.

-Lätt vikt. När man är ensam kan man inte dela upp vikten av "infrastrukturella" delar på tältet, som bågar och sånt som väger procentuellt mindre och mindre ju större tältet är. Koncentrera dig därför på lätta lösningar på sånt som inte är så "kvadratmeterberoende".

-Vindtålighet. Viktigt på fjället, mindre viktigt i skogen.

-Mjukt underlag. Viktigt på paddling (klipphällar), mindre viktigt på fjället och i skogen, där marken ofta är så mjuk att man kan sova direkt på den. Isolering är viktigare än mjukhet - därför är "tomma" luftkroppar dåliga eftersom de inte isolerar.

- Mångsidighet.
Tältet skall inte bara kunna användas för tältning under olika förhållanden, utan delarna får gärna kunna användas till annat för maximalt utnyttjande. Ett yttertält blir en poncho, en tältbåge blir en vandringsstav, stormlinan blir tvättlina, tältpinnar/spik blir stekspade, tältgolv blir ryggsäcksväv... vad vet jag?

För att återgå till ursprungsfrågorna igen.. För mig är fråga 1 mer avgörande i val av tält. Jag tittar på totalvikt och vilken volym tältet har. En heldag i tält är det ju skönt att åtminstone kunna sitta upp. Vindtåligt så att det inte fungerar som en blåsbälg, det sover man inte vidare i. Bra ventilation, mycket nät plockar ner vikt men ändå vattentåligt. Att det ska vara snabbt och enkelt att sätta upp. En liten packvolym då om jag ska bära allt får det inte fylla upp hela ryggsäcken. Färgval, helst inte mörkt utan det ska ge ett behagligt ljus, ska det vara kamoflerat i naturen eller synas..en mer filosofisk inställning att ta ställning till, själv väljer jag att synas. Självstagande är ett måste då jag paddlar och hamnar då ofta på ren häll. Att absiden inte är för liten och att man inte behöver snubbla sig ut över någon detalj. Ett tält har ofta svårt att leva upp till allt så det blir att man får avväga dessa kriterier och jämföra mot ett ev. pris. Fråga 2 skulle jag inte ens ställa mig, då ett enmanstält ändå är så litet att en någorlunda plan plats brukar alltid gå att hitta. Lycka till med ditt projekt

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips