Med risk för dålig stämning...
Jag har funderat på om man ska valla sina turskidor. Men när jag kollade för några år sedan vad glidvalla innehåller fick jag en smärre chock. Samma fluorföreningar som jag i jobbet slåss mot i vattentäkter och grundvatten. Jag klarar inte att med berått mod sprida ut detta i fjällvärlden, eller i naturen generellt för den delen. Jag tar hellre lite (ibland mycket) klabbande snö under skidorna. Det är ändå en icke livsnödvändig fritidsaktivitet.
Till saken hör att jag aldrig direkt har åkt vanliga längdskidor heller så jag är inte van vid en "valla-kultur" alls. Jag vill inte heller ge några pekpinnar till andra. Min upplevelse är bara att jag kom från noll i vallakunskap, men mycket erfarenhet av miljögifter och upptäckte detta i vallaburkarna. Nu några år senare verkar det också ha uppmärksammats bredare i samhället, men alternativen verkar vara få.
Tillverkarna hänvisar till godkända nivåer, men sanningen är att nivåerna av florerade kolväten i naturen måste vara noll då de har mycket, mycket lång nedbrytningstid. En av de otäcka effekterna är svårigheterna att rena dem i vattenverk. Då kolfilter är hyggligt effektiva mot diverse organiska ämnen så har de stora svårigheter med florerade ämnen. Dessa kräver en avsevärt längre kontakttid och därmed mycket större kolfilter än vad som används idag.