Glaskogen Värmland regler

Hej, vi tänkte åka och vandra en helg (två nätter) i Glaskogen, men såg ut att finnas mycket regler kring reservatet? dvs att man behövde köpa tillträde och vandringskort? Kan detta stämma? Eller gäller den här betalningen bara för deras stugor? Jag har lite svårt att tolka det..

Sen undrar jag ifall dem kräver betalning för deras dass, föredrar dem att de som inte vill betala för stugor gör sina behov i skogen? Samt angående eldstäder, det står att man bara får elda vid utplacerade eldplatser, men att dessa måste man också betala för att använda, betyder det att man inte får elda då överhuvudtaget om man inte betalar? Känns lite väl strikt kan jag tycka för att vara i Sverige..

Någon som varit där och har erfarenhet?
OBS. Vi kommer att tälta och har med gaskök först och främst.

Mitt tips är att gå efter den information som finns hos Länsstyrelsen:

Du behöver inte betala något för att vandra, tälta och annat som ingår i allemansrätten.

Var där för några år sedan och köpte Glaskogskortet. Bodde i vindskydd där gott om ved plus yxa, såg fanns och ett utedass som någon skötte. Så betalade gärna en slant för detta. Fint område.

Jag tycker det låter mycket märkligt att man måste betala för att besöka naturreservatet - särskilt som det på Länsstyrelsens hemsida inte nämns något om det.

Jag tycker det låter mycket märkligt att man måste betala för att besöka naturreservatet - särskilt som det på Länsstyrelsens hemsida inte nämns något om det.
Man behöver som sagt var inte betala för att besöka. Men om man vill använda ved, toaletter, stugor, soptunnor m.m. så skall man betala. Ingen konstigt så långt.

Det som är konstigt att att "Stiftelsen Glaskogens naturreservat" blandar ihop sin verksamhet med naturreservatet "Glaskogen". Att skriva som dom gör på sin hemsidan är riktigt fult tycker jag:
Glaskogskortet köper du när du ska vandra, paddla eller cykla i naturreservatet...

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Man behöver som sagt var inte betala för att besöka. Men om man vill använda ved, toaletter, stugor, soptunnor m.m. så skall man betala. Ingen konstigt så långt.

Det som är konstigt att att "Stiftelsen Glaskogens naturreservat" blandar ihop sin verksamhet med naturreservatet "Glaskogen". Att skriva som dom gör på sin hemsidan är riktigt fult tycker jag:
att de tar betalt för övernattningar i stugor samt anlagda vindskydd är helt ok i mina öron. Utlagd ved kan man också ta betalt för men väg mot risken är att snåla plockar fel ved i skogen annars. Men det övriga torde omfattas av allemansrätten.
Har sett likannde på andra sätllen och jag väljer ofta att frivilligt betala för utökad service men det kan inte igt allemsnrätten övergår i anläggning som man kan ta betalt för, jämför med anlagda skidspår dragna genom skogen, där avgift ofta diskuteras.

/Patrik

Ja, det är sannerligen fult att försöka ta betalt av det som ingår i allemansrätten.

Ja, det är sannerligen fult att försöka ta betalt av det som ingår i allemansrätten.
Nja, de adderar ju guldkant för den som önskar och det får kosta tycker jag. t ex att sova under färdiggjort tak, i stuga eller vindskydd är inte en självklar del av allemansrätten. Men tältar man och lagar mat på medfört gaskök så håller jag med. Liknande vag formulering finns för skötsel av sjöarna och rastpaltserna på gränsen mellan Skåne och Blekinge här och kopplas till kanothyra: https://immeln.camp/info/
Här finns väl udnerhållna och väl skötta rastplatser med ved, vindskydd, torrtoa mm som används frekvent av gästande paddlare från bla Danmark och Tyskland.

/Patrik

Nja, de adderar ju guldkant för den som önskar och det får kosta tycker jag. t ex att sova under färdiggjort tak, i stuga eller vindskydd är inte en självklar del av allemansrätten.
Nej, men att "vandra, paddla eller cykla" ingår i allemansrätten och det försöker man också ta betalt för.

Nej, men att "vandra, paddla eller cykla" ingår i allemansrätten och det försöker man också ta betalt för.
Om du läser HELA meningen så står det "Glaskogskortet köper du när du ska vandra, paddla eller cykla i naturreservatet och nyttja ved och eldplatser, vindskydd, övernattningsstugor, soptunnor och toaletter som finns i naturreservatet."
Särskilt orden "vindskydd, övernattningsstugor, soptunnor och toaletter" visar att det finns saker som inte ingår i allemansrätten.
Det beror på om du tolkar alla komman i meningen som logiskt OCH eller som logist ELLLER. Nyttjar du allt inkl stugor så kostar det tämligen klart.

Men meningnen är nog formulerad för att tolkas som att allt ska kosta och det är ju fel. sen kvan var och en välja att betala ändå, även om man bara nyttjar skaer som är gratis enligt allemansrätten. Stigars uppmärkning kan vra svårt att undvika gå förbi även om man inte "behöver" dem och kanske förvaltarna tar bort ett träd som fallit över en stig man gratis vandrar på.

/Patrik

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.