Glaskogen- omdöme?

Jag tänkte vandra i Glaskogen under juli och undrar om någon som nyligen vandrat där kunde uppdatera mig om ledernas status? Någon sträcka man bör undvika? Mycket folk som vandrar i området? m.m.

Tack

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Men från midsommar och sommaren ut så är Glaskogen välbesökt av tyska husvagns/husbilsturister som naturligtvis paddlar och vandrar. I övrigt så är det som sagt ett stort område och många mil med leder.

Jag var där i pingsthelgen, 3.e helgen i maj, och jag träffade bara en annan vandrare och det var första dagen och han var faktiskt tysk och skulle bara ut på en dagstur! Så jag hade skogarna, stugorna och rastplatserna för mig själv vilket just då var perfekt :)

Nackdelen med högsäsong i vilket område som helst som är populärt är ju alltid att det lätt blir trångt på rastplatserna/vindskydden/stugorna!

Lycka till!

/Andreas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips