Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx

Jag har haft lite problem med glappande batterier på min relativt nya Garmin eTrex Vista HCx som gjort att den stängt av sig själv vid några tillfällen. Eftersom det verkar vara ett fel som förekommer i mer eller mindre utsträckning på alla Vista så har jag inte brytt mig om att försöka få Garmin att fixa felet. Istället har jag provat olika lösningar att få batterierna att sitta stadigare.

Nu har jag hittat en lösning som jag tror fixar problemet en gång för alla:

Jag har pillat in en liten fjädrande plastbit av typen "Tesa Ljuddämpare" bakom batteriblecken för minuspolerna i batterifacket för att ta bort glappet.

Det gör att batteriblecken fjädrar tillbaka hårdare mot batterierna så att glappkontakt undviks. Jag tror inte att det skadar batteriblecken eller batterierna eftersom batteriblecken egentligen inte böjs mer än vanligt. Enda skillnaden är att de inte kan böjas lika mycket som vanligt.
"Tesa Ljuddämpare" är en liten genomskinlig fjädrande plastbit med självhäftande baksida (diamter 8 mm) som används i t.ex. köksskåp för att skåpsluckor skall slå igen mjukare. Finns på byggvaruhus och liknande. Artikelnummer 57704-00005.

Innan jag gjorde detta räckte det med att jag tappade/släppe GPS:en från ett par centimeters höjd ner i ett bord med nederdelen först så stängde GPS:en av sig. Nu stänger den inte av sig om jag gör samma sak.

Först provade jag med att tejpa fast en bit styvt papper i batterilocket men det räckte inte för att hålla batterierna på plats ordentligt.

En annan sak som jag blev lite överraskad av är att de nya uppladdningsbara batterier från GP jag köpte igår är lite tjockare (större diameter) än mina gamla batterier. Det skiljer ca 0.5 mm jämfört med mina gamla Minamoto-batterier. Det har säkert också gjort att det glappat lite extra med de gamla batterierna.

Örjan
 
Glappande batterier på Garmin eTrex

Hej.
Jag har haft isär min eTrex C och kan bekräfta att det ser likadant ut med blecken som ska kontakta till kretskortet.
Man tar bort gummit runt om,sen tas tejpet som går runt om bort,då sprättar man försiktigt isär halvorna,där ser man hur det är konstruerat.
Sätt dit nytt dubbelhäftande tejp (använde tunt mattejp) genomskinligt.
Montera dit gummigreppet runt om,tejpa med eltejp runt gummit för att sätta press på det,tas bort efter ett par dar då sitter gummit som berg !

Lycka till !
 
På min eTrex så räckte det att sätta lite mer tryck på batterierna med två tjocka tejpbitar i locket ovanför batterierna. Har inte haft en enda avstängning på MTB-styre med orginalstyrhållaren pga av skakningar efter det.
 
Jag provade först att stoppa i lite kartong i batteriluckan för att ge mer tryck mot batterierna men då kändes det som att luckan inte stängde sig lika bra som innan och att det var större risk för att luckan skulle kunna läcka vatten.

Örjan
 
Tar man för mycket stum tejp/kartong så kan det bli så. Jag har en tejp som är tjock och lite svampig. Ska byta till skumgummi när tejpen lossnar.
 
Har nu använt min GPS ganska hårt i sommar och den har inte stängt av sig omotiverat en enda gång så det verkar som att gummiplupparna löste problemet slutgiltigt.

Örjan
 
Hej.
Jag har haft isär min eTrex C och kan bekräfta att det ser likadant ut med blecken som ska kontakta till kretskortet.
Man tar bort gummit runt om,sen tas tejpet som går runt om bort,då sprättar man försiktigt isär halvorna,där ser man hur det är konstruerat.
Sätt dit nytt dubbelhäftande tejp (använde tunt mattejp) genomskinligt.
Montera dit gummigreppet runt om,tejpa med eltejp runt gummit för att sätta press på det,tas bort efter ett par dar då sitter gummit som berg !

Lycka till !

Nokka.

Lödde du dit kontaktblecket mot kretskortet?

Thure
 
Om man använder Garmin på cykel kommer vibrationerna så småningom att nöta sönder kontaktytorna på kretskortet. Jag har lött ihop ihop det med korta kabelstumpar. Problemet är nu att enheten (Vista HCx) inte längre har kontakt med minneskorthållaren. "Ur askan i elden" mao. Suck,
 
Otur Bengt

och övermåttan trist. Tror du att den senare glappkontakten är vållad av dig vid ingreppet i apparaten eller att det är resultatet av flitigt cyklande?

I det senare fallet går det att se det som lite positivt mitt i bedrövelsen.

Thure
 
I sommar har min Vista HCx stängt av sig/startat om omotiverat vid åtminstone två tillfällen, men jag tror inte att det var glappande batterier som orsakade detta.

Det hände nämligen i båda fallen när jag hade mycket information framme på kartan, zoomade och panorerade och knappade frenetiskt på knapparna när GPS:en inte uppdaterade kartan som den borde. Det vekar helt enkelt ha blivit för mycket för GPS:en som då bootade om sig själv. Någon mer som har haft detta problem?

Örjan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekis R6 / AA Laddbara batterier? Navigering 9
oskarlin Forerunner 205 och ladda med batterier Navigering 1
Martin O Etrex venture - kapacitet utan batterier. Navigering 2
Anders.Appelqvist Uppladdningsbara batterier!!?? Navigering 7
skiman FINNS NIMH BATTERIER R6 MER ÄN 2100 mah Navigering 8
niben Hur många batterier till GPSmap 60CS Navigering 8
Dertz Batterier AA 2350 maH 1.25v Navigering 0
3313 GPS, batterier i kyla. Navigering 2
blomgren Batterier till Magellan Navigering 4
Ka-Ka Uppladdningsbara batterier till GPS Navigering 16
CyberJunkie Uppladdningsbara batterier / laddare?? Navigering 9
ekis Kyla och batterier Navigering 28
Brune 12 V laddare för R6 batterier Navigering 2
lod Vista batterier mm Navigering 13
Arstuga Laddbara batterier? Navigering 2
biting Batterier och com-portar Navigering 4
salgo60 Batterier Litium Navigering 6
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...