Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nordvärmland måste det vara då, men vart.?
Jag kommer och tänka på Letafors. Har bara åkt förbi där ngr ggr och det finns en gammal herrgård fast inte vid sjön utan en bit ifrån.
Sjön ligger dock på ungefär den angivna höjen så det skulle ju kunna vara ngn gård vid sjön?Bilden verkar vara ngn form av utgård/fäbod och dom finns det flera av i nordvärmland, men inte så många idrift //Omar
Precis, samma namn som byn nere i dalen på andra sidan älven. Alla byar längs Klarälvdalen har sätrar uppe på höjderna någonstans. Fantastiskt fina miljöer, som små oas i de oändliga skogarna.
Här finns det verksamhet om sommrarna. Det är ett par som har säterspa på plats. Har inte provat men är säker på att det blir lätt att koppla av i det lugna miljön. www.saterspa.se
Letade efter någon säter eller finngård i Torsby komun som verkade vara aktiv och hittade denna där även höjden över havet stämmde. Mera tur än skicklighet......
Men man kan inte leva på gamla meriter....här kommer nästa bild. Var är vi.....
Där fick vi det rätta svaret.......Bergs klätt är en liten pärla till naturreservat och mycket väl värt ett besök. Har du någon bild att bidra med Graylingman....
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer
Med start I Vaisaluokta (båt från Ritsem) vandrade jag en del av Nordkalottleden till Sulitjelma i Norge. Därifrån gick jag söderut genom Junkerdals ...
1 kommentar
Ett stenkast från den italienska gränsen ligger den lilla rivieran. Kantonen Ticino packar en svårslagen mix av Alpernas berg och tropisk riviera, ...
2 kommentarer
”Jag vill inte åka hem”, sa Dana till kameran. ”Det är något med Sverige som är svårt. Jag kan inte förklara det.”
Jag gjorde de sista intervjuerna ...