"lite längre söderut"... ska vi ända till Västerbotten?
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Mycket bra gissning, den här turen blev ett spontanbesök i Norrbottens sydliga grannlän."lite längre söderut"... ska vi ända till Västerbotten?
Helt rätt svar, det är vid passagen över Servvejuhka, dock var min utgångspunkt en annan. Jag tog helt enkelt en tur från Hemavan till Ammarnäs, en enkel sträcka jag lite tittat på tidigare men sparat till framtiden. Initialt hade jag planerat en tur från Ritsem till Suorva för att vandra lite nya sträckor jag inte gått tidigare, men då väderutsikterna var minst sagt usla för det området under min tilltänkta vandring (15-23/8) och uppresan var ombokningsbar (dock inte hemresan från Luleå 24/8) gjorde jag en snabb omplanering till ett lite sydligare område och kortade min tur 2 dagar. Även där var vädret höstlikt, men jag slapp dagsregn, stormbyar och snö. Generellt tycker jag det var en fin tur med omväxlande landskap och många fina vyer bara man lagt skidbackarna i Hemavan bakom sig. Trots att det var Kungsleden är den betydligt mindre upptrampad i detta område än längre norrut. Här en bild ur annan vinkel med bron i bakgrunden.Jag tyckte din tältplats liknade hur det ser ut vid bron över Servvejuhka. Åt vilket håll ska vi gå från denna utgångspunkt?