Gissa Abrahamsson

Igår stötte jag på fyra stora fjällfotografier utanför Birkaaulan på Huddinge sjukhus. Bilderna lockade omedelbart mitt intresse. Bildspråket föreföll mig vara bekant och jag blev inte förvånad då jag nere i högra hörnet upptäckte att de var signerade av en av de fjällfotografer jag studerat mycket genom åren - Tore Abrahamsson. Dock hittade jag ingen titel till verken, varför jag fick lita till min egen förmåga för att placera motiven. Två av bilderna hade tillräckligt med topografiska detaljer för att möjliggöra en positionsbestämning.

Jag bidrar med en här. Var har Tore Abrahamsson hittat detta motiv?
bild (1).jpg

Min gissning är Jeknavagge i Sarek (den västra), där jåkken faller ned i Sarvesvagge. Jag har ingen motsvarande bild som kan bekräfta detta. Så fältet är öppet för andra tolkningar. Vad tror ni?
 
Jag har ingen aning om just det där vattenfallet.. Förmodar att han plåtat en antal. Det mest kända av hans vattenfall är nog det där i Unna Räita.. (‘Detta är Kebnekaise’ utgåvan 1987 sidan 172...). Jag tror han tog det år 1981..
Men, detta på Huddinge Sjukhus vet jag inte. Detta verkar lite kortare i höjden..
 
Bilden finns i Tores bok Kebnekaise 1971, från Singivagges ravin i öster. men den är nog spegelvänd........

/Hans
 
Jag har ingen aning om just det där vattenfallet.. Förmodar att han plåtat en antal. Det mest kända av hans vattenfall är nog det där i Unna Räita.. (‘Detta är Kebnekaise’ utgåvan 1987 sidan 172...). Jag tror han tog det år 1981..
Men, detta på Huddinge Sjukhus vet jag inte. Detta verkar lite kortare i höjden..

Sorry Anders! Bilden var spegelvänd... :)
 
Bilden finns i samma bok som ovan, representerar "höst", ej specad så vi får nog anstränga oss att känna igen bakgrunden. Min första tanke var Guobirvagge med Madir-massivet men det känns inte riktigt rätt.

/Hans
 
Singivagge västerut

Jag tycker det ser ut som en vy västerut när man är på väg ut ur Singivagge.

Mvh
Peter P.
 

Bilagor

  • _DSC3949.jpg
    _DSC3949.jpg
    111 KB · Visningar: 408
  • _DSC3953.jpg
    _DSC3953.jpg
    244.1 KB · Visningar: 414
Jag tycker det ser ut som en vy västerut när man är på väg ut ur Singivagge.

Mvh
Peter P.

Jag är benägen att hålla med. Den övre karaktäristiska delen av Rusjkas profil är i Abrahamssons bild skymd av dimma och snö, vilket gjorde bilden svårbestämd. Men studerar man detaljerna på Rusjkas nedre del samt Kuorkotjåhkkå, så som de framträder i Peters bild, övertygas man.

Tack för det Peter! Har du en ny obestämd Abrahamssons-bild på lager? :)
 
Nej tyvärr :) Men roligt att kunna bidraga. Tyvärr har nivån i "Gissa position" tråden stigit långt ovanför vad jag fixar.

Ha dé gott
Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
avslutat medlemskap1105 Gissa position Fjällvandring 18430
camoscio Tore Abrahamsson Fjällvandring 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.