Giftiga kemikalier i titan?

Hej.
Jag fick hem en titankastrull av fabrikatet MSR för några dagar sedan. När jag nu kikar under kastrullen sitter det ett klistermärke med varning för cancerogena och reproduktionsförödande effekter samt en hänvisning till P65Warnings.ca.gov vilket är ett statligt initiativ till märkning i Kalifornien, USA. Jag har kikat runt lite på nätet efter information om titans hälsovådliga effekter och det mesta av sökresultaten verkar peka mot titandioxid.

Är det någon som kan sprida lite ljus över detta problem? Ex. på frågor:
Är det fara för arbetare och miljö under själva produktionen?
Är det vid förbränning som gaser kan förorena inandningsluften?
Är det kemikalier som frigörs i vätskan vid kokning eller kontakt med fett? etc.
 
Låter som om det antingen är p.g.a. någon plast/gummidetalj, eller p.g.a. att de vill försäkra sig mot att bli stämda…
 
Termarest liggunderlag är märkta så också. Jag vill minnas att det är något bensen-relaterat ämne, som man måste varna för.

Jag hade personligen inte oroat mig.
 
Om du visste vilka kemikalier som används vid tillverkning av rostfria produkter skulle du baxna. Men det gör inte att jag slutar använda rostfritt. Gissar att titan har samma typer av kemikalier i produktionen. Googla på fluorvätesyra. Men kan inte tänka mig att du får med något om du kör prylarna i diskmaskinen innan första användningen vilket är en vanlig text till nyköpta prylar. Men gissar att vad vi får på oss av kemikalier är värre av nya kläder eller andra nya produkter. Luktar nya bilen gott? Jo men vad är det som luktar?
 
Senast ändrad:
Titan är väl så vitt jag förstår ett grundämne och borde i sig självt vara relativt stabilt då det används till bland annat till implantat i människokroppen.
Sen om dom tillsätter något ofog vid tillverkningen kan det ju såklart påverka, men det skulle förvåna mig då det i det här fallet är tänkt till att ha föda i.
 
Senast ändrad:
The State of California anser att allt är farligt och reproduktionsstörande
vilket gör att alla tillverkare / försäljare måste varna för detta - om de alls vill kunna sälja produkterna där.

Vi som lever i förnuftigare delar av (väst-) världen behöver inte bry oss om sånt där fåneri - kör du din
kastrull i diskmaskinen före första bruk så att ev. rester av smörjmedel från stansningsoperationerna
vid tillverkningen försvinner. Därefter är du garanterat på det torra - men låt inte titanet befinna sig
inne i kroppen alltför länge - för då växer det fast. Titan är en av få metaller som människokroppen
accepterar och integrerar i vävnaderna. De flesta andra isoleras med ett lager celler som inte växer
fast i metallytan.
/Odd
 
Tack för intressanta svar. Känns ju som om att sådana här saker borde vara hårt reglerade i förmån för människors hälsa. Sedan att titan används som implantat är ju indikativt på att det är lungt, även om det som sagt inte går att veta om det är tillsatser gjorda till grundämnet eller ej.
Blir garanterat några rejäla skrubbningar innan användande oavsett.
 
Ja det är ju skrämmande med alla kemikalier som är tillåtna i dagens samhälle. Det är ju jättebra att en myndighet varnar konsumenter för hälsovådliga kemikalier men det är ju också rätt typiskt för det amerikanska rätssystemet där man kan bli stämd för vad som helst, som att glömma bort att informera om sådant som i andra länder kan falla under sunt bondförnuft. Men miljömärkningar är ju bra.
 
Titan är legerad med palladium,AL,vanadin,mangan
Titan för medicinskt bruk legerat med Paladium.
Titan och AL är nog troligast till kokkärl.
Vanadin och mangan till verktadsprodukter legerat med ´stål´
Största fördel att det väger mindre än AL men leder värme sämre då går det åt mer bränsle.
Ett vedkök av ´titan´från varumärket tritan el (ev annan stavning) blev skevt vid första användningen har ett gengaskök i RF som har hållit formen men rostar ist.
Hur mycket titan det är i detta vet man ej men vikt ca 245 gr ca 15x15x15 cm
 

Bilagor

  • WP_20210405_10_43_57_Pro.jpg
    WP_20210405_10_43_57_Pro.jpg
    1.5 MB · Visningar: 69
Tack för intressanta svar. Känns ju som om att sådana här saker borde vara hårt reglerade i förmån för människors hälsa. Sedan att titan används som implantat är ju indikativt på att det är lungt, även om det som sagt inte går att veta om det är tillsatser gjorda till grundämnet eller ej.
Blir garanterat några rejäla skrubbningar innan användande oavsett.

Det ÄR hårt reglerat. Sedan skiljer sig reglerna lite åt mellan olika länder, men i Sverige är det i princip EU:s REACH och CLP-regelverk som gäller.

I korthet måste den som sålt varan, den som tillverkat och/eller importerat den kunna redogöra för alla eventuella miljö- och hälsorisker. (Och säljer du en vara i sverige som tillverkats i kina av ett amerikanskt företag är det fortfarande svensk/eu-lag som gäller. Det räcker INTE att hänvisa till exempelvis kalifornisk lagstiftning. Det duger heller INTE att peka på tillverkaren. Försäljaren har samma skyldighet.)
 
Jag har kikat runt lite på nätet efter information om titans hälsovådliga effekter och det mesta av sökresultaten verkar peka mot titandioxid.

Om man är rädd för titandioxid så bör man sluta borsta tänderna. Det är det vanligaste pigmentet för vitt och används flitigt i div produkter inkl tandkräm. Begreppet titanvitt är baserat på titandioxid som pigment.