Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Getå Turisthotell är ju nu mer sålt och ett rehab hem för narkomaner men dessa skall väl förhoppningsvis inte hålla till i naturen.
Går du genom dalen till Algutsbo och tar stigen till höger mot Gårdssjön så finns där ett fantastiskt fint vindskydd. Väljer du istället att fortsätta mot Korpklint så bjuds du på fin utsikt över Bråviken och Norrköping. Där har du även Östgötaleden och tar du väster ut så kommer snart Mela där finns också ett fint vindskydd. Det är en fantastiskt fin natur och lite utav min "hemmaplan" då jag bor i Norrköping.
Getå Turisthotell är ju nu mer sålt och ett rehab hem för narkomaner men dessa skall väl förhoppningsvis inte hålla till i naturen.
Går du genom dalen till Algutsbo och tar stigen till höger mot Gårdssjön så finns där ett fantastiskt fint vindskydd. Väljer du istället att fortsätta mot Korpklint så bjuds du på fin utsikt över Bråviken och Norrköping. Där har du även Östgötaleden och tar du väster ut så kommer snart Mela där finns också ett fint vindskydd. Det är en fantastiskt fin natur och lite utav min "hemmaplan" då jag bor i Norrköping.
Tack. Är det omtalade vindskyddet vid den röda pricken? (Jag har f ö aldrig övernattat i vindskydd, bara i tält, men det brukar finnas röjd mark kring skydden). Östgötaleden är väl en bit bort, om det inte tillkommit någon ny gren (hm, jag ser nu att den gamla kartan har två
anslutande leder inprickade, så då är det väl bara att välja den ena).
Våren 2008 gick jag från Torshag till Katrineholm (första övernattningen var vid Lilla Älgsjön).
Jag passerade förstås Mela, minns inget vindskydd, är det nytt?
Vindskyddet vid Mela har nog legat där så länge jag minns men det skyddet och bastun vid Glotternreservatet har bara några år på nacken. Sen finns det ett vindskydd till uppe vid Övre Glottern.
NI kan läsa om mina upplevelser av en vandring i och omkring Getå-ravinen på min hemsida där jag även skriver om andra vandringar i kolmården skogens omgivningar. http://www.vandringsleder.n.nu
Ett tips är att vänta till senvåren då markerna kan vara lite blöta på vissa ställen.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...