Genväg Rapadalen - Pastavagge

Hej,
ska upp till Sarek till helgen och tänkte gå en alternativ väg mellan Aktse och Pastavagge (Basstavagge numera). Vi tänkte gå från Aktse via Skierfe, Vassjavagge och Skajdasjvagge ner i Pastavagge. Är det någon som gått denna passövergång och har några tips? (förutom det som står i Grundstens bok)

/Andreas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej,
Det var jag som startade tråden som refereras till. Jag gick där förra sommaren i augusti. Vid bra väder tycker jag att du ska gå upp på toppen av Vassjabakte.
Kanske toppen på Vassja ger ännu bättre vyer.
Om du tältar ungefär på vattendelaren i Vassjevagge, vilket jag gjorde, kanske du får svårt att hitta vatten. Jag smälte snö. Men vattentillgång i fjällen kan ju som bekant skifta. Det är i princip bara sten de
c:a 300 höjdmetrarna från Vassjavagge och upp till passhöjden c:a 1600m. Sedan blandat, men relativt lättvandrat ner till Basstavagge. Det bör inte vålla dig några besvär. Jag tyckte att det bitvis var litet jobigt men du är ju "i dina bästa år" medan jag har "framtiden bakom mig". Lycka till! Du kommer att få en fin vandring. Själv tänker jag starta i Kvikkjokk om knappt två veckor. (Prinskullen-Vallevagge-Tjuoldagårsså-övre Njoatsovagge-Sarvesvagge-Luohttolahko-runt Sähkok till Pårte-Kvikkjokk).
/ Bertil

Hej,
tillbaka efter turen. Passövergången var väldigt fin, kan rekommenderas! På nedvägen mot Pastavagge bör man (som det står i Grundstens bok) hålla sig mitt i mellan jåkkarna i Skajdasjvagge. Vi höll lite för långt mot väst och där var de stora stenarna väldigt löst sittande i den branta sluttningen. Nerifrån Pastavagge såg det betydligt lättare ut att verkligen gå precis på mitten.

/Andreas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips