Genväg eller senväg?

Hej,

Jag har för avsikt att i veckan som kommer ta mig från Nedalshytta till Helags. Min fundering är om någon har koll på hur det är gå vinterleden mellan Ekorrdörren och Miesehketjahke? Surt, många vad? Ser ut att vara torrare norr om leden, synpunkter mottages tacksamt.

/Lasse

Bilagor

• Ekorrdörren.jpg
    Ekorrdörren.jpg
    35.8 KB · Visningar: 940

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vi gick Helags-Nerdalsstugan för några år sedan men vi gick på norra sidan av Sylsjön. Lite vått och spänger saknades men i år lär det vara bättre/torrare dessutom var det fint att tälta vid stranden. Tog oss visserligen 1,5 dagar. Om det inte är just passet du vill igenom så rekommenderar jag "vår" väg.

Jag gick den vägen i augusti 2011 och det var inga problem.
Till och från fanns det en stig att följa, skulle tro att det är
rätt många som går där när dom vill gå från Sylarna via
Ekorrdörrens vindskydd för att sen ta sig till Helags fjstn.
/Tomas

Inga problem

Jag gick den här sträckan fast åt andra hållet förra sommaren i mitten på juli och det var inga problem att ta sig fram i närheten av vinterleden. Gick lite högre upp på sluttningen än vad vinterleden visar (norr om). Det är dock ingen stig som går att följa utan man får på egen hand försöka hitta bästa vägen mellan alla små sjöar, pölar och vattendrag. Bitvis kan man hitta små stigar.

Det går inte att gå raka vägen utan man får kryssa sig fram mellan de blöta partierna så räkna med en lite lägre hastighet än när du går på led.

Inget riktigt vad krävs utan det är väldigt små vattendrag som går att ta sig över med vanliga vandringskängor men allmänt rätt blött i marken. Så var det i alla fall under förra sommaren. Bifogar en bild som är tagen i området, det går att urskilja vinterkryssen en bit ner.

Bilagor

• IMAG2453.jpg
    IMAG2453.jpg
    29.7 KB · Visningar: 591

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips