Genomresa Danmark! Hur? Var?

Någon som vet om det finns några schyssta leder att följa om man skall till Tyskland från Helsingör?

Några kartor att rekommendera? var köpes dessa isf?

fallgropar?

MVH Roger

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nu är det nio år sedan jag senast cyklade i Danmark. Då använde jag Kort- og Matrikelstyrelsens Færdselskort i skala 1:200000 kombinerat med Cykelferiekortet i skala 1:505000. De första täcker hela Danmark med fyra blad, Nordjylland, Midtjylland, Sydjylland samt Sjælland og øerne och kostade då 30 kr/blad (i Danmark). Det är bra kartor men visar inte de separata cykelvägarna eller vilka vägar som har cykelbana. För att se detta använde jag Cykelferiekortet som är en planeringskarta som täcker hela landet.

Kort- og Matrikelstyrelsens Færdselskort bör finnas i Kartbutiken på Kungsgatan i Stockholm samt hos välsorterade bokhandlar. Annars finns de i de flesta bokhandlar i Danmark.

Cykelferiekortet finns hos Cykelfrämjandet. Där finns också cykelkartor i större skala över olika delar av landet.

Fallgropar är inte så många. Det skulle vara de fåtaliga grusvägarna och grusade cykelvägarna. Det kan vara en relativt hård yta som vi är vana vid i Sverige, men lika gärna ett decimetertjockt lager med lösgrus.

Vandrarhem kan vara fullbelagda med grupper. Jag brukar ringa till vh på dagens mål på morgonen för att kolla att det finns plats.

Bara en kommentar: Lita inte på de märkta så kallade cykellederna, de kommer att leda dej på villovägar garanterat. Jag försökte ett antal ggr cykla efter skyltarna men varje gång slutade det med att jag var lost. Detaljerad karta rekommenderas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips