Genomföring roderlina?

Foto förut från sittbrunnsöppningen : Styrbords glidskena med fotpedal avmonterad, dragen bakåt från sin fastmonterade glidskena på däckets insida medan badbords är monterad i normalläge.
Benlängdsjustering kan göras på den löstagbara skenan utan justering av roderlinlängd.
Så trycker jag på ena pedalen med spända linor måste jag hålla mot lite för att inte andra pedalen ska röra sig "bakåt".

/Patrik
 

Bilagor

  • kajakPedal.jpg
    kajakPedal.jpg
    1.8 MB · Visningar: 12
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ja det var en märklig modell jag inte sett tidigare. Där får du inget stöd alls med fötterna? Borde påverka balansen och kontrollen av kajaken.
Har du inte satt roderlinan fel då? Finns det inget fästhål baki pedalerna längst ut?och nånstans där linan kan löpa, och sen nån stopp så inte hela skenan glider? Skenan borde bara glida när du ställer in avståndet.

Om inte, så köpa nyare modell. Kostar några hundra på amazon.se eller finns dyrare på kajaksidan också. Borrhålen brukar sitta på standardiserade avstånd från varandra.

 
Senast ändrad:
Ja det var en märklig modell jag inte sett tidigare. Där får du inget stöd alls med fötterna? Borde påverka balansen och kontrollen av kajaken.
Har du inte satt roderlinan fel då? Finns det inget fästhål baki pedalerna längst ut?och nånstans där linan kan löpa, och sen nån stopp så inte hela skenan glider? Skenan borde bara glida när du ställer in avståndet.

Om inte, så köpa nyare modell. Kostar några hundra på amazon.se eller finns dyrare på kajaksidan också. Borrhålen brukar sitta på standardiserade avstånd från varandra.

Med tanke på hur pedalerna ser ut så kan jag inte komma på hur någon del ska kunna vara fast samtidigt någon annan del ska röra sig för att påverka rodret, men finns det så har jag lurat mej själv i många år.
Skulle nästan vara lite tragikomiskt...
Ska fundera på nya pedaler, klubben jag är med i har smartrack i några hyrkajaker.

/Patrik
 
Min första tanke var att det där bara ett fotstöd som egentligen inte hör till ett roder, men att man fäst en lina och lossat nån spärr så skenan rör sig, för att kunna styra ett roder.

Idag finns iaf både såna anordningar som bara är fotstöd, eller som är både och. Min gamla kajak hade inget roder, men fotstöd, men det visade sig finnas en "stoppskruv" på fotstöden, och när man skruvade av den, blev stödet/pedalen rörlig runt en axel för att kunna användas med roder.

Jag har iaf aldrig sett en variant där det är skenan som rör sig när man trycker, ist för själva pedalerna.
 
Min första tanke var att det där bara ett fotstöd som egentligen inte hör till ett roder, men att man fäst en lina och lossat nån spärr så skenan rör sig, för att kunna styra ett roder.

Idag finns iaf både såna anordningar som bara är fotstöd, eller som är både och. Min gamla kajak hade inget roder, men fotstöd, men det visade sig finnas en "stoppskruv" på fotstöden, och när man skruvade av den, blev stödet/pedalen rörlig runt en axel för att kunna användas med roder.

Jag har iaf aldrig sett en variant där det är skenan som rör sig när man trycker, ist för själva pedalerna.
Pedaler/roder kom så monterat från fabriken och jag körde mest med roder före paddelpasset introducerade mej till en massa kajak-balett (en massa styrtag jag inte tidigare kände till, en del användbara och en del som jag mycket sällan använder). Jag lärde mig hålla mot lagom med icke-styrfoten och tog lagom spjärn med båda fötterna även vid framåtpaddling. På sneare tid då jag börjat med alla styrtag och även försöka lära mig rolla har jag kännt ökat behov av fasta pedaler så det kanske blir till att montera modernare styrpedaler, t ex smarttrack.

/Patrik
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Pedaler/roder kom så monterat från fabriken och jag körde mest med roder före paddelpasset introducerade mej till en massa kajak-balett (en massa styrtag jag inte tidigare kände till, en del användbara och en del som jag mycket sällan använder). Jag lärde mig hålla mot lagom med icke-styrfoten och tog lagom spjärn med båda fötterna även vid framåtpaddling. På sneare tid då jag börjat med alla styrtag och även försöka lära mig rolla har jag kännt ökat behov av fasta pedaler så det kanske blir till att montera modernare styrpedaler, t ex smarttrack.

/Patrik
Aha, ja då borde de ju sitta rätt om de kom så från fabrik.

Men det finns en uppsjö av olika grejer nu, kanske räcker att bara köpa nya pedaler med en rörlig"tå-del", eller bara själva tå-delen. Kajaksidan i Orminge har en hel del såna saker. Jag skulle ta mig dit om jag bodde i Stocksholmstrakten och få hjälp. De har smarttrack och andra märken.

 
Aha, ja då borde de ju sitta rätt om de kom så från fabrik.

Men det finns en uppsjö av olika grejer nu, kanske räcker att bara köpa nya pedaler med en rörlig"tå-del", eller bara själva tå-delen. Kajaksidan i Orminge har en hel del såna saker. Jag skulle ta mig dit om jag bodde i Stocksholmstrakten och få hjälp. De har smarttrack och andra märken.

MIn hemmaskärgård är Blekinge man har fått bra telefonsupport av kajaksidan tidigare så tror jag ringer dem under kommande semester och ser vad de råder mig till, DÅ har jag hunnit mäta noga hur kajaker ser ut också, så det får plats i höjd också...

/Patrik
 
Det här tog ju en helt annan vändning än jag tänkte. Om jag köper smarttrack pedaler så fanns det modeller med ståltråd som räcker både halvvägs resp hela vägen fram till rodret. På smarttrakcs roder finns ju fästen där man gör en bukt och klämmer fast ståltråden men hur gör man annars för att fästa ståltråd i ett roder där man tidigare nkutit fast textil-linan?
De som har ståltråd halva vägen, vad är poängen med det och hur skarvar man i så flal ståltråd med textiltråd och hur långt bak?

Så här ser mitt roder ut och just roderet tänkte jag inte byta ut.

Såg också några olika modeller av smarttrack styrpedaler men de fanns inte beksrivna på smarttracks egen hemsida - någon som kan förklara skillanderna?

/Patrik
 

Bilagor

  • roder.jpg
    roder.jpg
    1.6 MB · Visningar: 7
Fäste för vajer
www.kajaksidan.se/products/smarttrack-vajerlas-talurit?variant=21221904187492

www.kajaksidan.se/products/smarttrack-vajerlas?variant=21221741690980

Jag har vajer på en av mina med crw-grejen Annars har jag bara haft roderlina och små shacklar på roderhuvudet oå de andra kajakerna jag haft, och tycker det räcker. Kanske nöter mer men har aldrig behövt byta lina.

Att de har varianter mef halva med vajer har väl med den där precisionsskruven att göra antar jag, så man enkelt kan justera pedalens lutning ute på havet utan att kliva ur. Inget jag behöver så har inte haft. Jag kör lina med samma linlås jag har till tält. Såna små trekanter. Jag når de från där jag sitter, men behöver oftast båda händerna så kliver helst ur för att reglera.

Jag föredrar lina som sagt, Ibland vill jag ta bort rodret och lina,och då blir det enklare med lina som bara knyts loss. Blir 1 kg mindre att lyfta upp på bilen utan rodret.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.