Genomföring roderlina?

Min ordinarie roderlinegenomföring har ramlat bort på ena sidan och hålet i skrovet var lite vasst och gnagde på roderlinan.
Jag satte dit en bit plastslang för att skydda linan. Tyvärr gillar inte roderlinan det heller. Roderlinan är dynema från båtaffären och klarar klimatet och saltvatten bra i övrigt men tydligen inte gnaget mot plastslangen.
Bild akterifrån: Fabrikens montering på styrbords sida (höger i bild) och min egen plastslangslösning på badbord (vänster i bild).

Några ideer på bättre lösning för att skona linan?
Någon form av mjuk tratt, borra genom en gammal gummisugpropp?

Eller är det bara att köpa reservlina och byta vid behov, linan klarar nog en säsong eller så innan den ser dålig ut men det känns dumt att linan går av mitt under tur.

/Patrik

Bilagor

• 20260616_201320.jpg
    20260616_201320.jpg
    3.6 MB · Visningar: 26
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Använd söktermen "lingenomförning" på google så kommer flera alternativ upp från otaliga affärer som säljer båtutrustning.
Vet inte dina dimentioner men här är ett exempel:
Det där ser ju ut som vad jag letar efter, visste inte att det fanns sådana. Ska kolla i lokala båtaffären och om inte lycksam där så blir det webben.

Finns även billigare här

Tack för tips!

/Patrik

Problemet kanske sitter i linan?

Ser ut som det är strumpan/ manteln som är gnagd. Den är ofta i polyester med kärnan av dyneema på liknande tampar. Kanske bättre med enbart dyneema utan mantel och en något smalare dimension?

Segelbåtstampar har ofta polyester ytterst vilket ökar friktionen och det är knappast önskvärt i det här fallet.

Thure

Ja, blir det minsta krök mot en kant så kommer den att gnagas av förr eller senare. Plaströret ser inte "rätt" ut heller, man brukar rekommendera en hårdare och mer tålig variant, iaf om man paddlar i saltvatten. KÖpte nyligen själv en på amazon, men finns även på kajaksidan eller deras grannbutik som du hittade själv här ovan.

Man hade ju kunnat testa och värmebehandla änden på det rör du har, och mjuka upp kanten och vidga öppningen lite

Ja, blir det minsta krök mot en kant så kommer den att gnagas av förr eller senare. Plaströret ser inte "rätt" ut heller, man brukar rekommendera en hårdare och mer tålig variant, iaf om man paddlar i saltvatten. KÖpte nyligen själv en på amazon, men finns även på kajaksidan eller deras grannbutik som du hittade själv här ovan.

Man hade ju kunnat testa och värmebehandla änden på det rör du har, och mjuka upp kanten och vidga öppningen lite
Det är inte rör jag monterat, det är halvstyv slang, men kanske den skulel gå att vidga men tror jag ska försöka kombinera anann lina enligt Thures råd men någon form av genomföring enligt magnus råd.

/Patrik

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Vad finns på insidan? Den vanligaste lösningen jag sett på roderkajaker är en delvis inplastad nylonslang som går från utsidan till sittbrunnen. Bra glid och minimal flex. Genomföringen tätas med tätningsmassa från insidan.
Varför har du valt en så grov roderlina? 2-3 mm är tillräckligt starkt.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.