Gasolbrännare för Trangia?

Hej!

Har sett på getout.se att de säljer en gasolbrännare av märket Markill Tuareg som tillbehör till Trangia. Är det någon som vet något om den? Finns det inte också någon liknande tillsats från Primus? Erfarenheter av denna eller annat märke?

Har läst en massa diskussioner om multibrännare som tillsats i Trangia, men är inte övertygad om att jag behöver en sådan. Tror att en gasolbrännare som tillsats räcker för mina behov - att cykelsemestra i Europa och kanske på sikt USA under sommartid.

En gasolbrännare verkar enklare att handha och luktar mindre samt är mindre brandfarlig. Någon minuts koktid hit eller dit är inte hela världen för mej, det viktigaste är att det är väsentligt kortare tid än rödsprit och att den är lättskött. Vikten är en relativt viktig faktor.

Hoppas på goda råd.

Hälsn Eva
 
Hej! Problemen med gasolbrännarna kommer först vid kyla, då gasen inte förångas, utan man måste hålla tuben varm. Andra problem du kan få är att hitta gasoltuber som passar till ditt munstycke, för man får ej ta med gasol på flyget.
 
Mycket bra

Jag har en sådan gasbrännare till mitt Trangia och är mycket nöjd med den. Bra effekt, lätt att hantera etc. Visst låter den en del, men jag tycker inte att det är störande. Dock använder jag knappast köket på vintern så jag kan inte uttala mig om hur det fungerar då men iallafall på sommaren skulle jag inte vilja ha något annat än gas.
 
Tillgänglighet viktigt

Matz nämner kyla, hitta gasoltuber som passar samt att man får ej ta med gasol på flyget.

Kyla är inget problem eftersom jag, precis som Roland, främst tänker använda köket under sommartid. Rolands redogörelse låter därför betryggande på den punkten.

Tillgänglighet är däremot en viktig faktor. Men efter lite forskande har jag fått intrycket att det finns tillgängligt ganska allmänt även i USA (propane/butane), men kanske inte lika självklart som i Sverige. Dessutom är ganska dyrt där jämfört med bensin. Det är nog dessa två faktorer som gör att jag inte är helt säker på mitt val ännu. Är det stor skillnad på tillgängligheten i andra länder (Europa/USA)?

Och det där med vilka typer av flaskor som passar med vilken brännare - kan någon reda ut det vore jag glad. Hur många varianter finns det och vilka passar med vilka?

Jag förstår att man inte får ta med sig gasol på flyget, men själva köket måste man väl ändå få ta med sig? Och detsamma gäller väl för övrigt alla andra bränslen? Eller?


Tack, Eva

[Ändrat av ehn 2003-01-02 kl 22:50]
 
Gasolbrännare

Ditt problem är att en burk som passar din primusfattnig på ditt kök. Den vanligaste kopplingen på amerikanska burkar kallas "Peak 1" om minns rätt och den passar givetvis inte primus kopplingar.Det är lite knöligt att hitta Primus behållare runt om i världen men det går men du är nog utlämnad till de stora varuhusen. Primus kan säkert hjälpa dig med var.

Ett alternativ för dig kan vara ett kök från MSR som heter Superfly(tror jag). Kontruktionen på detta kök är en gastät "mussla" som går över hela gängkopplingen och sluter mot behållaren vilket gör att det passar på Primus, Peak 1 och även camping gaz som är sydeuropas stora gasbehållstillverkare. Kostar sådär en 900 pix hos välsorterad handlare.
 
Adapter

Det finns en adapter med primusfattning till ventillösa gasflaskor. De ventillösa gasbehållarna är mer spridda än de med primusventilen (och ofta betydligt billigare). Om dessa flaskor (samma storlek och form) finns i USA vet jag tyvärr inte. Min gasadapter är av märket Markill och har fungerat bra under tre år jag använt den.

Tommy
 
Adapter

Sitter den adaptern kvar på flaskan sen tills den är slut? Trycks det ett hål i gasbehållaren, eller hur fungerar det? Håller det tätt?

Kan man lossa slangen från adaptern, eller hur gör man när man monterar ned köket? Besvärligt om allt måste sitta ihop...

Många frågor, men jag måste få kläm på det här...

Tack, Eva
 
Markill + Trangia = kanon!!!

Jag fick själv tipset via ett inlägg här på utsidan om Markills brännare och adapter. Jag beställde från Northstar (via Internet) och är helnöjd. Dels går brännaren att montera isär så att den ryms i kaffekitteln (Jag har den inte i det fina fodralet som följde med utan i en plastpåse som skyddar mot galvaniska strömmar och korrosion) och dels ger adaptern mig möjligheten att använda "punkteringsbehållare" vilka är avsevärt billigare och mer allmänt spridda än de med gängor.
Att jag fick både adaptern och brännaren för samma pris som enbart en primusbrännare gjorde mitt val lätt.

Mvh Harald Eriksson
PS. Vid extrem kyla kan jag tänka mig att det inte går så bra att använda gas men jag har hittills inte haft det behovet. DS.
 
Dyrt?!?

Glömde nämna adaptern som gör att man kan ha ventilfria behållare i mitt förra inlägg. Har en likadan själv. OK, adaptern kostar några kronor men sen köper man 200-gramsbehållarna på biltema för 10 spänn stycket! Använder man köket litet har man snabbt sparat in adapterkostnaden genom att köta den svindyra gasen på friluftsbutikerna! De är små nog så att man alltid kan ha någon i reserv och därmed slipper köra slut på gasen mitt ute i ingenting. Vet ej om de finns i USA och på andra ställen men skulle nog tro det.
 
Markill utan bekymmer

Köpte själv en Markillbrännare från GetOut och den har fungerat bra.
Skaffade även sådan adapter som omtalas ovan, se länken http://www.markill.de/DE/shop_detail.php?navidform=83
Den funkar som så att man fäller ut "benen" så att de greppar tag om kanten nertill på flaskan och sen skruvar man på ratten så att flaskan punkteras.
Adaptern kan inte demonteras från flaskan innan gasolen är slut. Rättare sagt så går den naturligtvis att demontera, men det är inte att rekomendera...
Dock kan man skruva av brännaren precis som vid användandet av en primusflaska.

/Ola
 
Låg vikt och Trangia?

Du nämnde att vikten var av intresse och då faller ju hela trangiatanken. För även om Trangia är värmeeffektiv och praktisk samt inte minst har en lägerkänsla, så är den tung. En lätt brännare på gasolflaskan och ett kokkärl jämte vindskydd av skrynkelalluminium väger vida mindre och fyller också mindre.
Makrells adapter betalar sig snabbt. Sommartid är gas mycket bekvämt.

Go tur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Stordrulen Modifiera Trangia gasolbrännare Kök och brännare 28
jjonas Hjälp att hitta gasbehållare till gasolbrännare Kök och brännare 14
tabula Billig gasolbrännare? Kök och brännare 18
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.