Billig gasolbrännare?

Hej!
Behöver egentligen bara själva brännaren (modell med slang) som passar till vanliga friluftsgasoltuber. Den billigaste jag hittar är trangias egna, men det måste väl finnas något billigare märke någonstans?
 
Loppis, om du kan värdera slang och fästen. Skulle inte chansa när det gäller trycksatta gasolflaskor. Börjar det brinna på fel ställe så blir det varmt...
 
hmm, det känns ju inte så säkert om det är gammal slang (det mesta på loppis har ju legat ett tag). Man kanske är lite dumsnål som vill ha något annat, men det känns konstigt att inte fler tillverkare gör dem, med tanke på alla billiga(re) spritkök.
 
Gasolslangar går oftast att byta, slang och två nya slangklämmor kan vara en billig livförsäkring till ett gammalt kök. Ska du bygga om en trangia från sprit till gasol eller?

Ska du bara ha en gasolbrännare på en liten engångs campingtub behövs ju ingen slang.
Finns även kök där du sätter in en gaspatron och har platta och brännare i ett.

Ju mer info vi får om hur du tänkt använda brännare, desto bättre råd kan vi ge!
 
Hej!
Yes, det är ett trangia som ska konverteras så billigt som möjligt varför det behöver vara en med slang. Har tröttnat på sprit, men har inte ekonomin för att lägga 400kronor på en brännare.
Ett annat alternativ är förstås att köpa en brännare man sätter direkt och använda trangiakastrullerna för sig. Tack för tipset om byte av slang!
 
Det får bli ett sådant för 200kr från biltema och så tar jag med en mindre flaska sprit utifall det skulle bli för blåsigt eller ostadigt. Helt ok effekt för den summan.

Tack för erbjudandet Bulgakov, men det känns lättare från biltema då det ligger i närheten.
 
Har en sådan brännare för 199 kr på biltema. Funkar bra men se till att sitta i lä. Testa även innan du ger dig ut att gasoltuben funkar med köket. En gång råkade jag ut för en gasoltub som inte ville riktigt, dumt att upptäcka det när man redan kommit en bra bit från civilisationen :) Till slut när jag skruvade ner brännaren extremt hårt så släppte gasoltuben ifrån sig gas.
 
det är iofs. inget unikt för biltemabrännaren utan beror på batchvariationer tuberna - primus power gas hade samma problem mot primus-kök och andra kök för några år sedan. - att prova att tuberna ger ifrån gas med köket man använder precis efter köp (precis utanför affären typ) och innan man ger sig iväg är en god regel och spar mycket irritation senare.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...