gasol på planet

Gängor till trangia gas?

Skall vadra i Slovenien i sommar, gas skall enligt uppgift finnas på ett fåtal ställen. Frågan är bara om flaskorna som säljs där passar på gängen som sitter på trangia gasbrännaren. Finns det någon universial gängsatts för att kunna koppla på olika typer av flaskor? Alt. är det alltid samma typer av gängor?

Cigarettändare

Vill även påpeka att man inte ens får ha en cigarettändare liggande i bagaget som du checkar in.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Markill-adapter + punkteringsbehållare

Jag snappade upp ett toppentips av Johan Kilefors i en annan tråd om en adapter till punkteringsbehållare. När jag varit i Tyskland, Frankrike och Italien har jag hittat dessa behållare nästan överallt till mkt låga priser jämfört med gängade engångsbehållare. Jag beställde både Markills adapter och trangiabrännare från http://www.northstar.se och är helt nöjd. Biltema har fortfarande gasburkar för 9.90 så det betalar sig nog relativt snabbt rent ekonomiskt. Utomlands kostar de några kronor mindre. Den största fördelen är dock att det är lätt att få tag i gas.

Mvh Harald Eriksson

Skillnad på markill och primus?

Markill har alltså en annan typ av gänga än vad primusbrännaren har? Som jag tyr det så måste man köpa både brännare och slang på http://www.northstar.se för att få tillgång till markillkopplingen. Dvs.om man vill vara säker på att hitta rätt flaska så måste man ha med sig två brännare, samt att man är tvungen att köpa bägge vilket är onödigt dyrt och tungt.

Finns det ingen annan lösning där man bara behöver en brännare och en omkopplare för olika typer av flaskor? Vilken brännare är bäst, primus eller markill?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips