Gaskök på vintern?

PROPAN-PROPAN-PROPAN,ge fan i butan.
Har mycket lägre kokpunkt än butan och funkar därför avsevärt bättre vid låga temp. Se till att ditt kök tål temperaturen som utvecklas vid förbränning av ren propan.(hög konc. propan) och kör sedan med den gasen. Dyrare men effektivare och du behöver ju bara använda den vid låga temp., annars propan-butan blandning.

Anekdot: Svenska everestexpeditionen fick speciellt producerade kök för att kunna använda ren propan.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Detta är en debatt som kommer upp med jämna mellanrum eller så dör den aldrig ut. Gas i kyla är inte bra:
"När gasol omvandlas från vätska till gas, går det åt värme som tas från vätskan själv, från behållaren och från den omgivande luften. Gasol och flaska kyls ner vilket sänker trycket i behållaren."
Läs mer på http://www.sievert.se/sv/gasinformation.htm där finns även kemiska formler :) // Roland
 
Svar till walk_alone

Missionsarbete riktat mot redan frälsta /enligt någon religion/ är meningslöst. Mitt inlägg var självklart riktat till den som sökte svar på ett komfortproblem, inte till den som redan har Svaret.
Läser man på länken
http://www.paddlingsnyaadress.com/utrustning/gasol.htm
ser man att det är fullt möjligt att dra nytta av gasolens komfort även i kyla. Det har tillverkats (och kanske fortfarande tillverkas) kök där man tillför värme/håller en tub varm under matlagningen. Jag antar oxå att avkylning av gastuben sker även på sommaren och inte mycket värme hinner tillförs tuben från omgivningen en sval försommarmorgon under tekokningen, men det upplevs inte som något problem (om bara tuben inte är svinkall från början).
Det är synd att vi konserverar urgamla lösningsprinciper i stället för att lura ut en bra lösning på två ganska små problem:
1)att skydda gastuben för stark kyla alternativt tillföra lite värme och 2)upplysa om att en blandgastub behöver skakas om rejält för att blandningen inte ska separera.

Det kök som beskrivs på refererad länk är byggt för att köras på ren propan, och fungerar utmärkt då. Men då jag inte upplever gasens brister som något problem, kör jag mest på året-runt-gas (lättare behållare, lättare köpa in) även om den gasen är något lite sämre (marginellt).

Mina erfarenheter gäller inte extremt vinterbruk, vare sig effekt, tillförlitlighet, hanterbarhet med vantar på etc. Tillverkaren lovar -40 vid propandrift, men egentligen är det inte en temperaturfråga utan logistikfråga - vi låter ju inte tuberna vara kalla när matlagning pågår. I -15 funkar det alldeles utmärkt och det räcker nog för de flesta. Förmodligen kan man med lite vana att hantera tuberna på rätt sätt komma ner betydligt längre men det är inte intressant för mej. Logistiken blir allt krångligare...

Jag har således förståelse för att om den omgivande temperaturen vid matlagningstillfället är exstremt låg kanske gas inte är det mest praktiska, men då är problemet reducerat till att gälla ett mycket litet antal verkliga entusiaster. Låt oss andra (99,99%?) få hitta en bra lösning på våra problem.

/Lasse
 
Re: Re: Re: Den lille kemisten...

Brune; sa:
Ju mer gas man förbrukar i en flaska med butan–propan blandning, desto mindre blir andelen propan och följaktligen blir det kvarvarande bränslet sämre vid låga temperaturer.

Så, använd gaser anpassade för vintern på vintern ungefär tills de är 3/4 tömda. Sen kan du betrakta flaskan som sommar-gas. Ungefär som att använda urslitna vinterdäck på sommaren.
 
Bärbar propan

När jag var på Svalbard för några veckor sedan hade vi det riktigt kallt, nattemperaturen låg under -30 (det var dit termometern gick). Vi anväde ett propankök som stod i ett eget matlagningstält (ingen baconlukt i soveposen), så köket var rejält kallt. Det funkade hur bra som helst! Lit problem med kondens-propp i köket en gång, men i övrigt mycket bra.

Nu undrar jag, finns det några bärbara propanförpackningar som inte väger multum? Köket på bilden tidigare i tråden, där tuben utgjorde ett ben, vad väger det? Hur mycket rymmer tuben?

/Bensinfantasten
 
Re: Bärbar propan

Vandrare; sa:
Nu undrar jag, finns det några bärbara propanförpackningar som inte väger multum? Köket på bilden tidigare i tråden, där tuben utgjorde ett ben, vad väger det? Hur mycket rymmer tuben?

/Bensinfantasten

Eftersom det är mitt kök, så är det väl enklast att jag svarar. På gasflaskan läser jag innantill. Tara 0,86 kg. V=0,82 liter. Fyll 0,34 kg. Eftersom jag bara använder köket vid paddling ligger köket undanstoppat bland kanotgrejerna någon vecka till (bilden är från köksbordet förra sommaren). Tilläggas kan att jag har köpt köket på någon loppmarknad. Det tillverkas inte längre, men gasflaskan (returflaska) tillverkas fortfarande och går att lämna in och få (+betala lite) en full i utbyte.
Sedan har jag modifierat köket lite. Jag har sågat av de 2 benen och skarvat ihop dom med var sitt ”skarvhylsa” (från ELFA, avsett för axlar till vridpotentiometerar 1/4 tum om jag ninns rätt) för att göra packningsvolymen mindre. Det orangea (stavas det så, brandgula) på benen är spinnakertejp för att benen ska vara lättare att se när benen ligger omonterade på marken. Jag behöver med denna konstruktion en liten skruvmejsel och det gäller att inte slarva bort denna eller någon av skruvarna.
Ett vindskydd behövs också. Ska ”konstruera” ett av aluminium folie. Hur man gör detta finns det flera gamla inlägg om, och nu funkar sökfunktionen igen.

Är någon intresserad av vikten på köket så skriv ett mail eller inlägg så ska jag försöka komma ihåg att väga köket, på min inte alltför noggranna köksvåg. Som jag skrev använder jag bara köket vid paddling och då är låg vikt inte någon prioritetsfråga, utan snarare tvärtom. Lite tunga saker i botten av kajaken gör kajaken stadigare.

primus2059_mont_gif.gif


/Per Brune
 
Fält test

Just hemkommen från en 7 dagars skidtur i Trollheimen, Norge med inslag av bivaknätter. Kan jag bara konstatera att gaskök tillsammans med Isopro bränsle fungerade alldels utmärkt och jag märkte faktiskt ingen större skillnad effektmässigt mot att använda köket sommartid. Bra vindskydd och varm gastub som möjligt borde medgöra att man kan använda gas till låga temperaturer.

Väderinfo underturen: +3C - -7C, mestadels lungt- kuling (=inblåst...), Snöfall de mesta dagrna.
 
Svar till cjonsson (Cristoffer Jonsson)

Ja, så är det. Jag kör ju på ibland ren propan och ibland blandgas. Blandgasen är tillräckligt bra i vintertemperaturer för ´mjukisar´, särskilt i de höga smala tuberna som tål lite högre tryck och således laddas med lite mer propan av leverantören (notera särskilt OK:s billiga tuber). Propanmatning är bäst, men man kommer ganska nära med blandgaslösningar.
Men som du påpekar: det gäller bara att hantera tuberna rätt - de får helst inte vara svårt nerkyla när man börjar laga mat (under matlagningen kan gasen på olika sätt tillgodogöra sig lite spillvärme). Med lite friluftsvana och kunskap kan man ha det ganska bekvämt även i ganska kännbar kyla. Jag tror att t ex Trangians utomordentliga vindskydd gör att ALLA vätskebrännare som inte appliceras i en Trangia ger sämre slutresultat i fält än Trangia med gas (och varm tub). Men jag accepterar tanken på att en KAP i Trangia är en bättre lösning under mycket kalla förhållanden.

/Lasse
 
Har inget testat SnowPeaks blandgas??

Vandrare; sa:
Nu undrar jag, finns det några bärbara propanförpackningar som inte väger multum?

I Globetrotter-katalogen har jag hittat blandgasburkar (SnowPeak GigaPower) med 65% propan och 35% isobutan. Skruvgänga, antagligen samma som för andra blandgasburkar. Har inte testat den själv än, men den borde vara bättre för vinterbruk än blandgas med högre butanhalt.

Ingen som har testat den??

/ Lennart
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips