Gasåtgång

...Den senaste fjällturen låg jag på 15g/l totalt över hela turen. Jag hade en måttkopp och mätte allt vatten jag kokade (nörd).
...
Jag ligger väl lite högre, uppskattningsvis 17g/liter vatten (för två personer brukar vi använda 3 liter vatten till mat och varm dryck per dag), men det kan förklaras av att jag har vissa måltider (ex frukost och lunch som kräver viss koktid, 5min för frukost och 10min för lunch)
 
Så gör jag också. Kör också grytmysare.

Men jag tänkte mest att det skulle vara kul att jämföra, och då är det intressant med både g/liter och g/måltid. En måltid är ju inte en annan lik.

Den senaste fjällturen låg jag på 15g/l totalt över hela turen. Jag hade en måttkopp och mätte allt vatten jag kokade (nörd).

Den lunch jag kör med (jag har samma lunch hela turen) kräver 1,25 dl vatten, så det blir ju typ knappt 2 g gas (givet att förbrukningen är linjär mot kokvolymen, vilket den nog inte är).

Middag har jag två varianter på (gäller ju att äta varierat!). 4,5-5 dl vatten för den ena och 3,5 dl för den andra, vilket då blir kring 5,25-7,5 g gas.
Ibland kokar jag upp (eller så att det nästan kokar) vatten för att göra kaffe. Då är det typ en kåsa vatten som värms...kanske 3 dl eller något mer. Sedan är det maten...mer vatten och så ska allt koka upp.

Jag har inte funderat på gram gas/liter vatten, och väger tuben hemma innan jag åker och sedan när jag är hemma. Jag vet att jag ätit mina mål mat och ett antal koppar kaffe. Jag tar inte kaffe till varje måltid.

Gram gas/måltid eller gram gas/dag funkar bra för mig. Blir typ 7 g/måltid som ett snitt och inte mer än 25 g/dag.

Gällande mängd vatten till maten så har jag så mycket som behövs för att det ska bli tillagat och ha en bra konsistens.

Nu ska jag som sagt till Muddus nationalpark...kan bli kallt ute och jag hoppas att det blir 13 frukostar, 13 luncher och 13 middagar...kaffet tillkommer med 13 + 13 + xx andra tillfällen.

Det finns några bra sätt att spara gas:
1. Laga mat i vindskyddat läge
2. Använda vindskydd
3. Bara koka upp, sedan stänga av och låta eftervärmen tillaga maten (upp till 10 min) med grytmysaren
4. Brassa på lite lagom med lågan så att man inte eldar för hårt (osäker på hur mycket som är "lagom", man får ha lite känsla
5. Bara ha lågan igång när något ska tillagas

Tror jag släpper denna fråga nu och återkommer efter att jag är tillbaka från vandringen.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
är det en 450 gr som du räknat med ska räcka + en 230 på reserv.

Nu kan det ju gå åt lite mer för ev varm dryck om det blir runt +- 0 gr på natten.
Jag anv en 230 i år på 11 d men skippade gröt och the men blev magsjuk så anv end gas 3-4 gr så inget test men förra året 16 d med 7.5 dl vatten till 3 dl gröt + middag ej the men 2st 240 gr pannkaks pulver dvs ca 100 gr gas till detta.
Då en 450+230gr med lite gas kvar och lite mer gas pga ca 1000 möh några dagar samt ca + 5 gr C.
Man får testa gasförbrukning och med samma kök som på tur innan om man ej ska ta med extra burk vilket känns onödigt om man i övrigt köpt dyr lättvikts utr.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.