Gas på expeditioner?

I ett flertal filmer och dokumentärer där de har antingen bestigit berg eller gjort andra expeditioner i kalla klimat, har de använt sig av gas vid snö smältning osv!

Bla en dokumentär där 2 o erfarna brittiska idrottsmän och en erfaren äventyrare är med i ett race till nordpolen med pulka och skidor! Tror den heter The Race to the North Pole.

Utifrån detta undrar jag nu, är det vanligt att använda gas vid bergs bestigningar osv? Här på utsidan låter det som att bensin är det ända rätta!

Samt kan det vara så att de använder en mer anpassad gas och varför använder de inte bensin (som verkar det solklara valet)?
 
Jag har också lagt märke till det du beskriver och jag är lika brydd. Jag har för mig att det finns en tråd här på utsidan, om lättviktstuber som är påfyllda med ren propan med hjälp av en hemmapulad ventil, vilket låter lite vanskligt. Jag håller med om att bensin torde vara det bränsle som är bäst lämpat i sådan miljö du beskriver. Fast gas är ju behändligt om man vill köra köket i tältabsiden. Det här är ett ämne som gärna dikuteras flitigt här och kan bli riktiga "långkörare" så vi får nog svar ganska snart.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Är dom gjorda under sommarhalvåret är det ju inte -89 grader - utan ganska hanterliga temperaturer för gas.

Ljust dygnet runt och så vidare.

Gas kan man med lite knep köra med vädligt lätt fast det är minus 25.
 
Jag är övertygad om att det främst handlar om sponsring. Det är enklare att bli sponsrad med gas för det syns på flaskorna vems gas det är man använder.
 
Finns färdiga propanflaskor att köpa. De är dyrare men ska fungera ned till -40 som jag förstått det.
 
Sponsring har säkert ett stort finger med i spelet.

Å andra sidan fungerar ju gas i moderata vintertemperaturer om man har en brännare som kan vätskematas. Bara för att man är på ett berg betyder ju inte det att det är -40 grader.

Sen är ju en gasbrännare i stort sett idiotsäker, medan en bensinbrännare har ganska många delar som kan trassla.

Jag minns när jag läste om Mikael Strandbergs strapats genom Sibirien, där bensinen frös till is när det var som värst. Kanske hade ett vätskematat gaskök fungerat bättre då, men testa att få tag i gasflaskor i Sibirien =)
 
Optimus Arctic Fuel= kemisk ren bensin= heptan fryser vid ~-90 grader

Man slipper ju alla metallbehållare om man väljer ett flytande bränse, plastbehållare kan eldas upp.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips