Gas på expeditioner?

I ett flertal filmer och dokumentärer där de har antingen bestigit berg eller gjort andra expeditioner i kalla klimat, har de använt sig av gas vid snö smältning osv!

Bla en dokumentär där 2 o erfarna brittiska idrottsmän och en erfaren äventyrare är med i ett race till nordpolen med pulka och skidor! Tror den heter The Race to the North Pole.

Utifrån detta undrar jag nu, är det vanligt att använda gas vid bergs bestigningar osv? Här på utsidan låter det som att bensin är det ända rätta!

Samt kan det vara så att de använder en mer anpassad gas och varför använder de inte bensin (som verkar det solklara valet)?

Jag har också lagt märke till det du beskriver och jag är lika brydd. Jag har för mig att det finns en tråd här på utsidan, om lättviktstuber som är påfyllda med ren propan med hjälp av en hemmapulad ventil, vilket låter lite vanskligt. Jag håller med om att bensin torde vara det bränsle som är bäst lämpat i sådan miljö du beskriver. Fast gas är ju behändligt om man vill köra köket i tältabsiden. Det här är ett ämne som gärna dikuteras flitigt här och kan bli riktiga "långkörare" så vi får nog svar ganska snart.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är dom gjorda under sommarhalvåret är det ju inte -89 grader - utan ganska hanterliga temperaturer för gas.

Ljust dygnet runt och så vidare.

Gas kan man med lite knep köra med vädligt lätt fast det är minus 25.

Jag är övertygad om att det främst handlar om sponsring. Det är enklare att bli sponsrad med gas för det syns på flaskorna vems gas det är man använder.

Finns färdiga propanflaskor att köpa. De är dyrare men ska fungera ned till -40 som jag förstått det.

Sponsring har säkert ett stort finger med i spelet.

Å andra sidan fungerar ju gas i moderata vintertemperaturer om man har en brännare som kan vätskematas. Bara för att man är på ett berg betyder ju inte det att det är -40 grader.

Sen är ju en gasbrännare i stort sett idiotsäker, medan en bensinbrännare har ganska många delar som kan trassla.

Jag minns när jag läste om Mikael Strandbergs strapats genom Sibirien, där bensinen frös till is när det var som värst. Kanske hade ett vätskematat gaskök fungerat bättre då, men testa att få tag i gasflaskor i Sibirien =)

Optimus Arctic Fuel= kemisk ren bensin= heptan fryser vid ~-90 grader

Man slipper ju alla metallbehållare om man väljer ett flytande bränse, plastbehållare kan eldas upp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips