gas heller metanol?

Har i alla år användt ett Tiranga kök för t-sprit/metanol, men börjar fundera på om det är dags att byta till gasol.
Har därför några frågor
Vad är fördelarna?
Vilket är lättast. Gasolkök eller spritkök. Inkl. bränsle?
Hur vet jag hur mycket som är kvar av gasen när jag är ute och hur länge räcker den?
Vilket Gasolkök är bäst för en person och vilket är bäst om man är två?

Tackar på förhand för alla svar.
 
Fördelarna med gas:
Man slipper slabbet med bränslet, mycket högre maxeffekt, men framför allt, mycket bättre möjligheter att reglera lågan.

Lättast:
Beror på vilka kök du använder (brännarvikt och effektivitet) och hur länge du är ute. Har sett nåt diagram nån gång som jämför totalvikt för olika kök, beroende på tid, men hittar det inte nu. Finns rätt många trådar här som handlar om lätta kök...

Hur mycket som är kvar:
Vet du inte när du är ute, annat än gissa genom att skaka.. =) När man kommer hem kan man väga tuben, så vet man nästa gång man ska ut.

Hur länge gasen räcker:
Beror på vilket kök du har, vindskydd, och hur avancerad mat du lagar...
Men en 450g tub (väger totalt 665g) brukar räcka ca 7 dagar för två personer i mitt trangiakök...
 
Skall jag köpa en gasoltillsats till mina trangiakök eller finns det bättre alternativ?

Det är ett bra alternativ. Då får du kvar det stadiga trangiaköket som du redan har. Toppmonterade kök tenderar till att vara vingliga o svåra (eller iaf svårare) att vindskydda. Spindelkök kan också vara en idé. Men som sagt, trivs du med trangiat skulle jag köpa en gasbrännare till det istället.
 
Komplettera ditt trangia

Har testat ett antal olika kök och jag tycker Trangiaköket kompletterat med gasbrännaren eller nya multibrännaren (då kan du köra med bensin/fotgen mm också förutom gas) är ett mycket bra alternativ, kör i huvudsak med detta själv vinter som sommar. Kompletterar du gasbrännaren med nya trekantiga kastrullenhållen får du även ett enkelt kök som är lätt att ta med sig på ex. dagsturer.
 
Skall jag köpa en gasoltillsats till mina trangiakök eller finns det bättre alternativ?


Det finns många trådar om brännare och kök ur olika synvinklar på det här forumet.

Har man redan en Tragia och vill ifrån T-brännaren så är trangia gasolbrännare en mycket bra köp. Den uppgraderingen som sker i detta steg är svår att upprepa en gång till i samma stora kliv oavsett vilken typ av kök man köper senare då det senare är lite mer av 'detaljustering' och optimering än att gå ifrån något som nätt och jämt ger varmvatten med mycket besvär till ett kök där det är ett nöje att laga mat på/i och nästan överträffar elspisen hemma som det faktiskt blir när man går från trangia med T-brännare till trangia med gasolbrännare...

Vikt är alltid något som dras fram som 'kvalitetsfaktor' bland myggviktjägarna med ibland ganska vinklade jämförelse med en toppbrännare i titan på 75 gram jämförs med en komplett trangia med alla grytor etc. och säjer att topprännaren är mycket lättare än 'kontainern' trangia. dvs. man försöker jämför äpple och päron som om det var jämförelse mellan olika äpplen.

Jag tycker det är bättre att titta på köksystemvikter med 'allt' som behövs för att få ihop en måltid exkl. mat och vatten och kanske finner att 25 grams förändring är knappt märkbart när man tittar i det stora hela men dom 25 grammen extra vikt kanske innebär att man byter från en folievindskydd som lätt kan blåsa och vika sig till en fast skydd som fungerar i alla väder etc.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=62886&page=4

i inlägg 42 gör jag lite sådan jämförelse där en kvalitetsmått tex. är tex hur många gram köksystem det går åt per 1 liter uppkokad vatten, vilket då inkluderar bränsleförbrukning med behållarvikt, och verkningsgrad på köket blir helt plötsligt en faktor att räkna med.

man ser då här att trangia 27 inte är den tyngsta köksystemet med samma utrustnningsnivå i antal grytor mm. räknat och att när man går över till MF-kök så ökar vikten markant med flera hekto och ändå inte kan värma mer vatten än motsvarande dom lättare paketen med små gasolflaskor i.

i MF-fallen har jag inte räknat med bränslet som går åt till förvärmning och urbränning efteråt, som kan stå för en ganska stor del av totala bränslebehovet viktmässigt om man tex kokar upp 0.5 liter vatten allt som oftast och släcker köken mellan tillfällena. - bränsleförbrukningen kan gå upp till 30 gram litern i dessa fall med MF-kök medans med trangia med gas så går det år mellan 12-14 gram för samma uppvärmningsjobb och med omnifuel så klarar man sig knappt med 20 gram/litern när man kör på gasol för att brännaren helt enkelt jobbar med lägre verkningsgrad (blandar ut med lite för mycket luft => svalare låga och mindre värme till grytan)

Kort sagt, köp av MF-brännare kan vänta tills man verkligen har behov av det pga. stark kyla under längre tid och så mycket eldande att priset på bränslet blir viktig faktor.
 
Hur vet jag hur mycket som är kvar av gasen när jag är ute?

Väg gasflaskan! Primus har (haft?) en speciell fjädervåg som gängas fast på gasflaskorna. Annars finns det små portabla vågar på bl.a. Teknikmagasinet, men då får du ju dra ifrån tomflaskans vikt (brukar stå på gasbehållaren).

Skall jag köpa en gasoltillsats till mina trangiakök eller finns det bättre alternativ?

Om du i övrigt gillar ditt Trangia, så räcker det givetvis med att byta brännare.

Fördelen med spindelkök är annars att du kan välja till exakt vilka grytor och stekpannor som du behagar, t.ex. Primus Etapot-serie. I vissa fall kan ju Trangias grytor upplevas som små (eller stora), beroende på vad som ska tillagas. Själv gillar jag spindelköken från MSR.
/Niklas
 
Bästa sättet att kolla är som andra redan nämnt genom att väga tuben, dock står inte taran någon stanns tyvärr


Ytterligare trix i fält är att lägga gasflaska upprätt i (söt)vatten och se hur mycket dessa sjunker (se till att få bort luften under den kupiga botten)

230 grams flaskorna flyter utmärkt utan att vända sig och en tom dito sjunker ca 30 mm från underkanten räknat medans en full sjunker till ca 55 mm från underkanten räknat, sådana här streck kan man rita in i förväg med en tuschpenna eller repa in linje i lacken med en skjutmått på tuben och kanske tom, dela i flera steg för tom, 1/3,1/2, 3/4 och full.
Då det här går på vikt så kan indelningen göras med samma avstånd.

taran på en 230-gramflaska är ca 133 gram och full 368 gram (biltemas blåa - dock brukar det vara samma för andra märken eftersom dessa görs på samma fabrik i korea)

(med skjutmått kan man 'repa in' sitt gasflasklager ganska snabbt i förväg, obs det är bara lacken som skall repas/skrapas)

för 450g-flaskan har jag inget tom, men provade en helt oanvänd och den har klara problem att 'hålla balansen' helt full i vatten. Med lite balansövning för att hålla det helt upprätt så verkar nivån vara 83 mm från bottenkanten mätt, med tanke på att 230gr flaskan gav ungefär 1 cm per 100 gram (55mm - 30mm = 25 mm ~ 250 gram) så kan man anta att en tom flaska sjunker till ca 38 mm från bottenkanten räknat - bottenprofilen och diametern är ju exakt lika för båda flaskorna. en full 450 gram flaska väger 666 gram när jag mätte nyss och har en svag minne att de vägde 214 gram tara

100 gram flaskorna har jag tyvärr ingen tom, men taran är 90 gram och dessa är fyllda till oftast 194 gram totalvikt, alla vägt utan skydds/plasthatt.

En tom 450 ml MF-bränsleflaska väger 112 gram utan platskork, med plastkork så är vikten ungefär samma som en tom 230 gram gasolflaska.

Då hela bränsleinnehållet inte kan användas med MF-kök och bensin utan det blir en slatt kvar som inte nås av sugröret på pumpen så räknade jag med att ca 260 gram bränsle är användbar och då MF-köken är mindre effektiv med 20 gram bränsle per liter uppkok medans trangia 27 med gasbrännare bara förbrukar ca 14 gram per liter så får man 16.5 liter kokvatten med gas från 230 gram flaska medans ca 13 liter kokvatten för en 450 ml MF-flaska, räknar man in förvärmning och urbränning av köket som inte nyttjas till uppvärmning i 0.5 liter uppkokomgångar med ca 30 gr bränsle per liter kokvatten så räcker flytbränsleflaskan bara till 8,5 liter - dvs. bara hälften av vad en 230 grams gasolflaska ger

mao vinsten med gas är förutom i regel bättre fungerande och effektivare hattbrännare är att man inte eldar mer än exakt vad som behövs och därmed vikteffektivt.
 
Senast ändrad:
Bästa sättet att kolla är som andra redan nämnt genom att väga tuben, dock står inte taran någon stanns tyvärr


Ytterligare trix i fält är att lägga gasflaska upprätt i (söt)vatten och se hur mycket dessa sjunker (se till att få bort luften under den kupiga botten)

230 grams flaskorna flyter utmärkt utan att vända sig och en tom dito sjunker ca 30 mm från underkanten räknat medans en full sjunker till ca 55 mm från underkanten räknat, sådana här streck kan man rita in i förväg med en tuschpenna eller repa in linje i lacken med en skjutmått på tuben och kanske tom, dela i flera steg för tom, 1/3,1/2, 3/4 och full.
Då det här går på vikt så kan indelningen göras med samma avstånd.

taran på en 230-gramflaska är ca 133 gram och full 368 gram (biltemas blåa - dock brukar det vara samma för andra märken eftersom dessa görs på samma fabrik i korea)

Vi får väl starta en tråd där vi skriver in hur mycket olika tomma gasolflaskor väger :cool: .

Om man har en oanvänd gasolflaska hemma kan man väga den gasolflaskan innan man börjar använda den och väger man den igen när man kommer hem så kan man räkna ut hur mycket gas som man använt och hur mycket som finns kvar.

För den som inte har en noggrann våg hemma kan jag tipsa om att ta med gasolflaskan till närmaste livsmedelsaffär. På fruktavdelningen finns oftast minst en krönt våg. Är det en butik med självskanning så finns det garanterat minst en krönt våg på frukt- grönsaksavdelningen.

Per
 
Bästa sättet att kolla är som andra redan nämnt genom att väga tuben, dock står inte taran någon stanns tyvärr

Ytterligare trix i fält är att lägga gasflaska upprätt i (söt)vatten och se hur mycket dessa sjunker (se till att få bort luften under den kupiga botten)

230 grams flaskorna flyter utmärkt utan att vända sig och en tom dito sjunker ca 30 mm från underkanten räknat medans en full sjunker till ca 55 mm från underkanten räknat, sådana här streck kan man rita in i förväg med en tuschpenna eller repa in linje i lacken med en skjutmått på tuben och kanske tom, dela i flera steg för tom, 1/3,1/2, 3/4 och full.
Då det här går på vikt så kan indelningen göras med samma avstånd.

taran på en 230-gramflaska är ca 133 gram och full 368 gram (biltemas blåa - dock brukar det vara samma för andra märken eftersom dessa görs på samma fabrik i korea)

(med skjutmått kan man 'repa in' sitt gasflasklager ganska snabbt i förväg, obs det är bara lacken som skall repas/skrapas)

för 450g-flaskan har jag inget tom, men provade en helt oanvänd och den har klara problem att 'hålla balansen' helt full i vatten. Med lite balansövning för att hålla det helt upprätt så verkar nivån vara 83 mm från bottenkanten mätt, med tanke på att 230gr flaskan gav ungefär 1 cm per 100 gram (55mm - 30mm = 25 mm ~ 250 gram) så kan man anta att en tom flaska sjunker till ca 38 mm från bottenkanten räknat - bottenprofilen och diametern är ju exakt lika för båda flaskorna. en full 450 gram flaska väger 666 gram när jag mätte nyss och har en svag minne att de vägde 214 gram tara

100 gram flaskorna har jag tyvärr ingen tom, men taran är 90 gram och dessa är fyllda till oftast 194 gram totalvikt, alla vägt utan skydds/plasthatt.

Du behöver inte veta taran för att veta hur mycket gas du har kvar. Det räcker att veta burkens diameter för att veta hur många gram gas det gått åt för varje mm som burken stiger när du lägger den i vatten. Biltemas burk har en diameter på 106 mm. En burk med 230 gram gas kommer då att stiga 26 mm från full till tom och en med 450 gram gas kommer att stiga 51 mm. Dessutom går det lika bra att lägga burken upp och ner, bara vattenytan når den cylindriska delen av burken.

Märk upp hur djupt burken sjunker när den är full. För varje cm den stiger kommer det alltså att ha gått åt 88 gram gas.

För gasolförbrukning se tex http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=493675#post493675

Vänligen, Klas
 
klipp...
taran på en 230-gramflaska är ca 133 gram och full 368 gram (biltemas blåa - dock brukar det vara samma för andra märken eftersom dessa görs på samma fabrik i korea)

klipp...

en full 450 gram flaska väger 666 gram när jag mätte nyss och har en svag minne att de vägde 214 gram tara

klipp....

Har fått samma vikter på primus tomma flaskor. (+-1 gram!) diffar väl några gram när dom är fyllda...
(har aldrig använt 100g flaskor, så dom har jag inte vägt.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.