Gas-behållare på flyget?

Sedan en tid tillbaka scannas allt bagage (både incheckat och handbagage) innan det lastas i flygplanet, och man går även igenom slumpvis valda bagage och kollar igenom allt innehåll. Så din gasbehållare kommer med all sannolikhet att upptäckas och du får stå i skamvrån.

Anledningen till att man inte vill ha sådant (gasbehållare etc) i passagerarnas bagage är att man ska ha koll på vilket "Farligt Gods" som finns ombord vid ett eventuellt haveri så att man kan genomföra ett ev räddningsarbete på ett säkert sätt. Man har tom på sk crashkort märkt ut var syrgasbehållare och syrgasmaskiner sitter tillsammans med bränsletankar, batterier etc av samma anledning som ovan.

Som andra redan nämnt finns ju även risken att gasbehållaren går sönder i bagageutrymmet eller t-röd läcker ut över andra passagerares bagage.

/Jonas (som jobbat som flygplatsbrandman)

Lethron; sa:
Halloj...

Imorgon FLYGER jag ner till Portugal och vill ta med mig gas-köket ner. Jag har ingen aning om det finns gasbehållare där nere som passar min brännare.
Därför funderar jag på att försöka ta med mig en gasbehållare på flyget, trots att jag vet att det egentligen är förbjudet. Tänkte lägga den i stora packningen och alltså INTE i hanbagaget.

Vet ni hur det är med detta?? Borde väl gå att göra utan problem ändå?? Någon som gjort det förut?? Eller är de stenhårda med detta och upptacker mitt otillåtna bagage, med försenat bagage som följd osv ????????

Så gick det....

Efterson jag startade denna tråden så ska jag även knyta ihop påsen med att berätta hur det gick och mina erfarenheter efter resan.

Jag sket alltså i att ta med gasen på flyget efter lite efterforskningar och överläggningar med mitt eget samvete.
Väl framme i Portugal var det lite svårt att hitta gas med den rätta låsningen/fästet... eller vad man nu vill säga. Jag har en MSR brännare men gängningar och man måste alltså skruva på gasen. Men tillslut hittade jag en ensam flaska i en sportbutik i Lisabon. De flesta gasbehållare var av en typ man trycker fast med ett klick, typ.

Senare under veckan träffade jag några vänner som hade tagit med sig en stor gasbehållare från sverige. Tydligen hade det inte varit några problem för dem att ta med dem genom alla kontroller. De visste inte ens om att det var förbjudet. Jag kliade mig i skägget ett tag över detta...

När jag sedan skulle hem igen var jag stressad på grund av tidsbrist till flygplatsen. Jag glömde 3 st gasbehållare i min packing. 2 tomma och en full. Eftersom jag hade en ryggsäck var jag tvungen att ta den till ett specielt band för udda bagage. Där stoppade de mig och uppmärksamade att jag hade gasen kvar i packningen. Så jag plockade ut dem och lämnade över dem till vakterna. Sen var det inte mycket mer med det. Ingen blev sur eller grinig och inga böter... En av vakterna blev bara glad när han fick min fulla gas som gåva.
Detta var alltså i Portugal. De må ha andra regler där än i sverige.

Så... Slut om det.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: dator, MP3 mm

BOBen; sa:
Bortsett från att det runt om i världen finns en mängd elektroniska apparater som vi inte är säkra på INTE stör flygplanets system så är det huvudsakliga anledningen att vi vill ha möjligheten att få er omedelbara uppmärksamhet, vilket av naturliga skäl försvåras med hörlurar mm.

Vi vet ju alla att en MP3 spelare inte påverkar flygplanets system...men hur är det med ALLA modeller och modeller som ännu ingen testat? Naturligtvis gäller liknande konservativa synsätt ALLA teoretiskt tänkbara störand källor.En laptop kan mycket väl vara en dödande projektil vid en start eller landing, varför detta och mycket annat handbagage just då skall vara säkrat.
Shell har tex förbjudit användande av mobiltelefoner vid bensinmackar. Alltså borde man slå av mobilen varje gång man åker in på macken. Det har ju ingen betydelse om man för ett samtal eller om telefonen bara är påslagen.
http://www.spi.se/pressklArkiv.asp?arkiv=2002&pg=17&AktID=365
Och i nästa andetag vill bensinmackarna att man ska kunna betala för bensinen via sin mobiltelefon....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips