Garmins "Ingrid" har blivit dyslektiker!

Alltså den svenska röst som uttalar gatunamn (TTS) i Nüvi-apparaterna.

ÅÄÖ, sje och tje-ljud försvinner. Vidare så försvinner punkt och komma, d.v.s den läser ihop ord där det ska vara paus. Det blir helt obegripligt. Det kom efter förra uppdateringen och jag hoppades att den senaste skulle fixa felet, men nej!

Fler som har det problemet? Jag tänkte iofs skicka ett mail till supporten, men här brukar man ju få snabba svar!

Alltså den svenska röst som uttalar gatunamn (TTS) i Nüvi-apparaterna.

ÅÄÖ, sje och tje-ljud försvinner. Vidare så försvinner punkt och komma, d.v.s den läser ihop ord där det ska vara paus. Det blir helt obegripligt. Det kom efter förra uppdateringen och jag hoppades att den senaste skulle fixa felet, men nej!

Fler som har det problemet? Jag tänkte iofs skicka ett mail till supporten, men här brukar man ju få snabba svar!
Vilken typ av Nüvi? Vilken firmware?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag har en nuvi 500, där svenskan heter Alva. Hon är inte dyslektiker men lite entonig, och i andra inlägg har jag sett att några väljer bort TTS-funktionen. Jag har löst det så att jag har en norsk flicka (det finns två att välja på, och jag tror att jag har valt Stine, men det verkar som om filen heter Stine även om man laddar ner Nora). Hon talar väl inte så mycket bättre, men den käcka "brytningen" gör att man lättare har överseende med det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips