Garmin Rino värdelös i Sverige eller...

Åker snart till USA och hade tänkt passa på att köpa en GPS Garmin 60 CSx. Men sen såg jag modellen Rino 530 HCx som ju verkar ha samma funktioner + kommunikationsradio och blev sugen. Har sökt på forumet efter lite upplysningar men endast hittat att kommunikationsdelen inte funkar i Sverige.

Stämmer det och är det någon som har erfarenhet av Rino? Kan den i övrigt jämföras med en 60 CSx?

Klas

Om den är värdelös eller ej vet jag för lite om, men jag hittade lite att läsa om det aktuella radiosystemet:

http://en.wikipedia.org/wiki/General_Mobile_Radio_Service

De flesta apparater i "walkie-talkie-klass" i Sverige/Norden kör väl PMR446 nu för tiden? Utan att ha ett dugg kött på benen skulle jag i det här fallet lyssna på min magkänsla som säger att det är bäst att låta bli Rino. Måste finnas nåt skäl till att den inte listas hos Svenska leverantören?
/Rilleman

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Olaglig att inneha

Visserligen stängs NMT 450 av vid kommande årsskifte men Nordisk Mobiltelefon Sverige AB har tilldelas 450 MHz bandet http://www.pts.se/Nyheter/nyhet.asp?ItemId=7120 så det blir nog även i framtiden olagligt att inneha radiosändare i detta frekvensband. Rino använder om jag minns rätt frekvenser runt 450 MHz.

Så förmodligen är det inte bara olagligt att använda radion i Rino, utan även själva innehavet av en Rina är olagligt, precis som innehavet en hembränningsapparat är olagligt.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips