Garmin Oregon 450 vs Edge 705

Har försköt att leta svar på min fråga här min hittade inget passande. Startar därför en ny tråd.

Jag står i valet och kvalet och skall välja mellan dessa två Gps-enheter. Jag vill ju gärna ha den lite större skärmen som är på Oregon. Men undrar vilken av dessa två som är bäst när det gäller långfärdscykling.

Tacksam för förslag och synpunkter tips m.m.

Har försköt att leta svar på min fråga här min hittade inget passande. Startar därför en ny tråd.

Jag står i valet och kvalet och skall välja mellan dessa två Gps-enheter. Jag vill ju gärna ha den lite större skärmen som är på Oregon. Men undrar vilken av dessa två som är bäst när det gäller långfärdscykling.

Tacksam för förslag och synpunkter tips m.m.

Jag skulle nog definitivt ta en Frilufts-GPS, som t.ex. Oregon för långfärdscykling
+ större skärm.
+ utbytbara standardbatterier
+ betydligt fler brytpunkter
+ stödjer ruttnavigering.

Just Oregon-serien har väl en mindre bra skärm, men det finns ju flera andra friluftsmodeller att välja på, som t.ex. 62-serien, nya Etrex 20/30, Montana och så vidare. Tryckskärm är smidigare än knappar, tycker jag. Komplettera med lämpliga terrängkartor + underliggande vägkarta, då den medföljande baskartan är ett skämt.

Egde är väl gjord för ren cykelträning och har endast 15 timmars batteritid. Som tränings-GPS torde Edge vara överlägsen friluftsmodellerna.
/Niklas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har ingen erfarenhet av Edge men däremot har jag haft en Oregon 550 just för turcykling. Den var mycket bra för detta ändamål, lätt att fästa på cykeln, vattentät och ruttfunktionalitet (även om detta kräver att man lär sig hantera "lynnigheten" hos autorouting).
Enda nackdelen med Oregon är att det är svårt att avläsa skärmen vid direkt solljus. Av detta skäl har jag nu bytt till en Montana som skall ha bättre skärm ur den synpunkten (har inte hunnit prova ordentligt ännu, brist på solljus :). Att sedan skärmen är större på Montana är ett extra plus även om jag var nöjd med skärmstorleken på Oregon. Kan dessutom tipsa om gratiskartorna från velomap.org som gör sig bra i dessa GPS:er.

Tack för synpunkter..

Och hjälp.

Det blev en Oregon 450. Hade inte råd med en Montana. Samt att jag hittade en Oregon till mycket bra pris.

Du blir säkert nöjd med denna, det är en bra GPS.
Kan också tipsa om BaseCamp från Garmin för att hantera kartor på datorn samt planera rutter och föra över information till/från GPS:en.

Laddas ner gratis från Garmins hemsida.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips