Garmin Legend CX:Frågan ang. kompassanv och retur?

Hej

Undrar om det finns ngn vass GPS-räv som vet hur Legend CX funkar som kan hjälp amig.

Frågan:
Jag lägger ett spår som jag sedan ska gå med min hund.
Jag startar med att markera en punkt ca 50 m från spårets början med waypoint.
Går sedan sträckan och avslutar med waypont. Nu vill jag leta mig tillbaka till startpunkten utan att komma närmre spåret än 30 meter och givetvis inte korsa det.

Kan jag anv kompassen i GPS:en för riktning? Har försökt men vet inte hur man ska göra. eller sätta på återrutt.

Tacksam för tips. Har läst manualen innan och utan men får inte till det.

//Erika

Först och främst skall du tänka på att mottagningen i skogen kan vara dålig, vilket innebär att du tappar signalen och den exakta vägen inte registreras.
Säkrast är att du håller mottagaren i handen när du går, lägg inte den istället för spårpinnarna bara :).
När du har gått färdigt ser du ju ditt spår som en streckad linje i displayen, då väljer du en skala där 30m är lätt att identifiera och så går du så att fortsättningen på den streckade linjen, som ju är där du går efter slutapporten håller sig på behörigt avstånd från "hundspåret".
Men tänk på onoggrannheten i skogen och ta till lite marginaler.

Lycka till med spårandet!

Edit: track-back ger dig bara en förenklad rutt efter den väg du nyss gick, det funkar inte för ditt behov.
Kompassfunktionen är inte heller till hjälp.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips