Garmin har släppt en variant av Mapsource till Mac OS X!!

Garmin har släppt ett par ytterligare program till Mac OS X, ett är motsvarande till Mapsource som heter MapInstall och ett annat till Windows som krävs för att kunna konvertera kartor till Mac OS X. Programmet heter MapConverter och körs i Windows. Denna lösning har man gjort då Garmin-kartor som finns ute kan bara köras i Windows-miljön. Snart kommer Garmin-kartor som är kompatibla för Mac OS X.

MapInstall (Mac OS X)

http://www8.garmin.com/support/agree.jsp?id=3702

MapConverter (Windows)

http://www8.garmin.com/support/agree.jsp?id=3706

Garmins blogg förklarar de kort hur man ska gå tillvägasätt för att konvertera Garmin-kartor i Windows för att senare kunna köra i Mac-miljön.

http://garmin.blogs.com/my_weblog/2007/08/chets-corner-mo.html

Det finns även Communicator Plugins 2.20 till Mac och jag gissar de kan köras i Firefox och Safari. Tänk på att dessa program befinner sig i beta-stadiet så var uppmärksam!

Jonas

Fungerar! Så nu kan man hantera kartorna på GPS-en i alla fall.
Däremot verkar den inte hantera POI, spår eller rutter.

Men det kommer väl....

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Får inte alla kartor att fungera!
Friluftskartan Pro går att konvertera och installer men är ej valbar i Mapinstall.

Alla andra kartor fungerar. Strange!

Det fungerar också för min del fast bara Metroguide 8 medan andra friluftskartorna fungerade ej. Jag har gamla, inte nya pro-versionen. Jag misstänker att de gamla kartorna är defekta, att det finns några defekta kartdelar i dem. Så därför fungerar det inte. Metroguide 8 är däremot felfri och därför fungerar det friktionsfritt.

MapInstall är ett enkelt program där man bara väljer kartor för att överföra till GPS:en. Övriga funktioner som finns i Mapsource finns ej i MapInstall. Jag gissar att dessa program, MapInstall och MapManager är ett slags övergående eftersom många kartor finns redan ute och dessutom bara till Windows. Jag har för mig att Garmin ska komma ut med Mapsource till Mac men att det dröjer eftersom de skriver om hela programmet. Det vore annars en usel affäridé att skapa bara dessa begränsade program eftersom det kostar mycket pengar och tid att skriva ett nytt program.

Får inte alla kartor att fungera!
Friluftskartan Pro går att konvertera och installer men är ej valbar i Mapinstall.

Alla andra kartor fungerar. Strange!

I used it successfully to transfer Friluftskartan Pro to my Mac! It is somewhat complicated -- first you unlock and install on the Garmin using windows. Then you export (I can't remember what the file name was, but it wasn't anything you would think would be the map files, but it was the only file in the list) using the mapconverter. Then you move the converted file over to mac and launch, and then you will have the map in RoadTrip.

Not exactly convenient, but better than nothing.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips