Garmin GPS vägnavigator med RT90

Många relevanta frågor och en del missförstånd i de senaste inläggen.

På sin PC (eller Mac) kan man i Garmins programvara enkelt skapa intressepunkter i valfritt koordinatsystem. Bl a RT90. Dessa kan sedan tankas upp till i stort sett vilken Garmin GPS som helst. Bl a samtliga Nüvi bil-GPS:er. Konvertering sker automatiskt till ett koordinatformat som passar. De flesta av Garmins GPS:er (inkl Nüvi) klarar 500 intressepunkter. Många klarar 1000 eller fler. Dvs om man använder det som kallas Waypoints i Garmins språk.

Alternativt så kan man använda POI:s varvid det går att tanka upp 10000-tals punkter till alla nyare Garmin. Det är samma format som används till t ex fartkameror. Allt man gör är att i en editor skapa en tabell med X-koordinat, Y-koordinat, punktnamn och sedan tanka upp tabellen med hjälp av Garmins program POI-Loader.

Dvs waypoints skapade i Mapsource kan enkelt tankas upp till alla Garmin. Inkl alla Garmins bil-GPS:er!

Dvs har man möjlighet att förbereda sig och tanka upp waypoints så löser faktiskt nästan alla Garmin uppgiften. Mer eller mindre bra men ändå.

Många av Garmins mulle-GPS:er. T ex 60Cx, Colorado och eTrex är även utmärkta bil-GPS:er. Allt annat är en missuppfattning. Dvs för den som är van att använda sin mulle-GPS. För den som bara är van vid en bil-GPS med röst & stor skärm kanske det inte är bästa val.

En ofta förbisedd möjlighet är att använda Garmin Mobile XT i t ex en Nokia 5800. Då får man en högupplöst och mycket detaljerad kartbild (om än liten). Den förstår även RT90 och den har alla funktioner från både mulle-GPS:erna och bil-GPS:erna.

De-luxe varianten är att koppla sin 60CSx till laptopen med nRoute. Då får man en kompetent mulle-GPS i fickan och en grymt detaljerad karta i bilen. Jag har provat med min laptop som har en skärm på 1200x1920 pixel. Grymt minst sagt!
 
P.S. En liten extra fråga: Har någon sett om andra SWEREF än TM har kommit på någon Garmin? D.S.

Du kan ju lägga in en valfri lokal SWEREF99-projektion som ett user grid med följande parametrar (gäller både Garmin och Magellan):

Medelmeridian: <"Din önskade projektion uttryckt i grader + minuter">
Skalfaktor: 1,0
Falsk nord: 0 m
Falsk öst: 150 000 m
Kartdatum (annan meny-nivå): SWEREF 99 eller WGS 84
/Niklas
 
Lustig läsning jag fick när jag läste den tråd jag startade för ett tag sen.
Min fråga var väldigt enkel trodde jag, vilka garmin fordonsgps:er klarar RT90?
Jag är långt ifrån en nybörjare på gps, jag använder det dagligen antingen på jobbet eller på fritiden, när en trotjänare tar slut så letar man efter en efterträdare med liknande egenskaper. Jag blir dock förvånad när jag inser hur svårt det är att finna en fordonsnavigator som klarar RT90. Jag ville bara veta om några av er kände till några fler än Nuvi550 och Zumo550 i garmins sortiment.
Jag söker inte en gps som är byggd för både skog och väg då de flesta bilburna varianter inte går att byta batterier på.
 
Någon som vet var nRoute tagit vägen?

Letade på http://www.garmin.com/us/ och skrev in nroute i sökfältet men fick ingen träff
provade Google
första träffen http://www8.garmin.com/support/agree.jsp?id=575
men när jag sedan klickar vidare som jag tycker man ska göra så kommer jag till http://www8.garmin.com/support/mappingsw.jsp och då är jag dit där jag brukar uppdatera MapSource och där hittar jag inte nRoute.

Är det Basecamp som nu gäller om man vill att passageraren i bilen ska följa med på en dator i bilen var man befinner sig?

/Per
 
Varför skulle det inte funka med W7? Mapsource från samma företag funkar utmärkt.

En sak som kan bli problem med äldre enheter är dock att kabeln inte är USB... och på nyare datorer finns inga serieportar och en USB-RS232-konverter kan bråka ibland.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
torpet Live tracking via Garmin GPS? Navigering 1
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
veni Garmin GPS 62stc Navigering 1
xtrem Garmin GPS 62st Navigering 12
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
fotothure2 Garmin GPS Oregon 500 Navigering 3
lizardking Garmin GPS karta över Nepal Navigering 2
moosehunter GPS Hero/Garmin vilsen Navigering 8
Mpetts Garmin GPS 60 problem att för över GeoCache Navigering 8
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
matsdal Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...? Navigering 8
Karlaugust Garmin GPS Map 60 Cs Navigering 13
BadCash Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten! Navigering 25
AlexBer Topografisk Garmin GPS karta för Alperna Navigering 2
niking Garmin köper Sportmanship Navigering 16
HMR Tokbillig Garmin bil-GPS Navigering 5
Jägarna Ladda karta till Garmin - gps? Navigering 9
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
BerntI ”Fastighetskarta” för Garmin GPS Navigering 9
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader , v2 Navigering 7
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader Navigering 8
carro1976 Gps Garmin 60cx Navigering 3
lagerstrom Proximity warning fungerar ej i Garmin GPS Map 60 CX Navigering 8
lagerstrom Garmin GPS Map 60Cx hänger sig Navigering 8
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
GPSExpress GPS Garmin TourGuide Navigering 2
Ronny 1 konvertering fra gps mus til garmin n-route Navigering 1
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
tickan Infoga scannad eller vektorkarta/-ritning i Garmin GPS Navigering 8
Stående Garmin GPS 12 Navigering 3
olhe Service på Garmin GPS Navigering 2
johsjo Garmin BT GPS Navigering 1
sotter Egna kartor i Garmin GPS? Navigering 13
bsandborgh Garmin GPS ID Navigering 5
matte_upp GPS(Garmin) och radio Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.