Garmin GPS vägnavigator med RT90

Vad är problemet?

Ta din 60CSX eller Astro eller 76CSX eller vad du nu har och ladda den full med City Navigator så har du din "Vägnavigator". Du kan också lägga in Blue Chart så kan du navigera på sjön också.

Du väljer kartor i menyn. Du kan dessutom skapa en rutt i City Navigator och sedan plocka upp Terrängkartan om du vill. Det handlar bara om handhavande. Visst, då får inte rösten från en söt tjej eller Lill-Babs som säger "- sväng vänster om hundra meter", den piper till och visar på skärmen vart du skall.
 
Med vägnavigator menar jag en GPS som främst är gjord för att använda i bil, oftast med lite större skärm. Att det går att använda en "fältapa" typ garmin 60scx eller motsvarande känner jag till men de har ofta en liten skärm. Röststyrning är ofta rätt bra, sitter man och kör som jag gör tex från Örebro till Kiruna så sitter man inte och stirrar på skärmen hela vägen.
 
Om ni känner till en sådan så tipsa gärna oss var den finns. Idag verkar det enbart vara Zumo och Nuvi550/500 som stöder RT90.

276C, 278, 478, 60Cx, 76Cx, eTrex HCx, Zumo 500, Zumo 660 och några till kan hantera både Fri Pro v2 och RT90. Samtliga dessa fungerar även som bilnavigatorer. Till samtliga dessa kan man tanka upp waypoints, spår och rutter skapade i Mapsource på PC.

Vad mer behöver du?
 
Jag gick igen HMR:s lista (276C, 278, 478, 60Cx, 76Cx, eTrex HCx, Zumo 500, Zumo 660). De tre första är definivt kompetenta GPS men de kostar en rejäl slant (+kartor), Jag har en 60Cx men den lilla skärmen och avsaknad av röststyrning gör att jag inte finner de lämpliga för bilnavigering, det är svårt att se avtagsvägar etc i en såpass liten skärm. Detta gäller även 76Cx, eTrex HCx. Zumo serien har jag provat och tycker att de är relativt okej men väldigt dyra för en såpass enkel gps.

Jag förstår inte varför Garmin inte lägger in fler koordinatsystem i sina GPS:er, det borde gå att ladda ner dessa i form av mjukvara om man så önskar.

Hur står det till med de andra stora märkena på marknaden som Magella och TomTom, kan de hantera RT90 eller Sweref?
 
Sedan Magellans division för fordonsnavigering och Mio gick ihop, varken säljs eller kartsupportras några Magellan bil-GPS i Europa, utan där heter de Mio. I USA säljs däremot Magellan bil-GPS - dock enbart med amerikanska bil-kartor.

Min gamla Magellan Maestro 4030? supportade inte RT 90 eller SWEREF 99 och det gör inte heller min nuvarande Navigion.

Några moderna svenska ruttbara bilkartor finns heller inte till Magellans friluftsmodeller, som dock givetvis supportar både RT 90 2,5 gon V och Sweref 99 TM.
/Niklas
 
Men hur många koordinatsystem behöver du?
RT90 finns ju t.o.m i min Garmin GPS75 från 1995 och finns i varenda GPS jag sett efter det.
Sweref 99 fanns faktiskt inte i Legend C jag köpte för länge sedan men det löste sig med en uppdatering. Gå in på Garmins sida och ladda ner senaste mjukvaran. Klart.

Det finns för övrigt säkert hundra olika koordinatsystem att välja på, vissa som UTM, WGS84, MGRS osv. är världstäckande medan vissa kanske bara handlar om någon ö i Stilla Havet.

Problemet kan vara att tillverkarna riktar sig till olika målgrupper och att dessa normalt inte skall gå utanför sin "produktgrupp" vid val av utrustning.

Bil-GPS-användarna knappar i regel in gatan si och nummer så och är nöjda med det och vet inte ens vad alla de konstiga siffrorna betyder.

Båt-GPS-användarna har stora enheter fast monterade ombord och ofta i kombination med ekolod osv. Det är sällan medelsvenssonseglaren använder något annat än WGS84. Varför skall han byta system?

Skogs-GPS-användarna är de som oftare läggr in koordinater med diverse system eller går i skogen och lagrar var t.ex. jakttornen står. Ofta navigerar de i områden som saknar vägar eller "sökbara" adresser.

Om man tar en produkt ur "fel" grupp blir det frustration. Men va f*n, min pryttel kan ju göra det, varför kan inte denna göra det?

Om man har gott om plats i fordonet och inte skall navigera "till fots" kan man lika gärna köpa en billig netbook och en GPS-puck och navigera med t.ex. Kartex eller Mapsource. Då blir bilden stor och tydlig.
 
Skogsindustrin använder RT90 för att ange koordinater för timmervältor, havererade maskiner och liknande. De vill förstås ha en riktig bilnavigator, inte nåt med pluttskärm á la GPSmap 60 CSx (som annars är bra på många vis).
 
Jag gick igen HMR:s lista (276C, 278, 478, 60Cx, 76Cx, eTrex HCx, Zumo 500, Zumo 660). De tre första är definivt kompetenta GPS men de kostar en rejäl slant (+kartor), Jag har en 60Cx men den lilla skärmen och avsaknad av röststyrning gör att jag inte finner de lämpliga för bilnavigering, det är svårt att se avtagsvägar etc i en såpass liten skärm.

I så fall är det väl Nüvi 500 som ligger bäst till prismässigt. I morgon så skall jag kolla om RT90 funkar på min Nüvi 760 eller på min 765. Dom kan hittas på eBay eller Blocket för rimliga pengar.
 
Jag läste denna tråd i förhoppning att få svar på samma fråga. Tyvärr verkar åtminstone hälften av de som svarar inte förstå frågan, inte veta vad en bilnavigator är och inte förstå hur den skiljer sig fån en skogs-GPS.

NEJ, man man inte använda en plotter, den är bara en karta som visar var man är, ingen navigator. I såfall kan datorn bättre användas till att transformera koordinaterna innan dom matas in i navigatorn.
NEJ, en 60Csx är ingen vägnavigator, den säger inte vilken fil man ska ligga i, den kan inte prata och den funkar allmänt kass jämfört med en riktig navigator pga liten skärm, små knappar osv.
NEJ, en GPS75 är ingen vägnavigator.
VARFÖR det inte finns fler koordinatsystem i apparaterna är ointeressant. Frågar nån efter en liten bil med fyrhjulsdrift så är det ointressant varför inte VW Polo har det.

En vägnavigator är bra på att användas vid navigering i bil och kan ibland i nödfall användas till att gå i skogen. En 60csx är tvärt om gjord för skogen men kan i nödfall användas som bilnavigator.

P.S. En liten extra fråga: Har någon sett om andra SWEREF än TM har kommit på någon Garmin? D.S.
 
Björn,
Att tala om hur okunninga alla andra är bidrar ju inte direkt till lusten att tillföra information.
Har du vaknat på fel sida?
 
En tråkig detalj med de flesta "Väg-GPS:er" är att man inte kan göra waypoints i MapSource och tanka över dem, tror bara det är Quest 2 som klarar det ( kan vara skit bakom spakarna, dvs mina spakar). Vill man ha en GPS med relativt stor skärm som funkar hyfsat som "Väg-GPS" och som går att fylla från MapSource, så skulle jag nog välja Oregon som någon sorts mellanmjölkslösning.
/
Åkersorken
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
torpet Live tracking via Garmin GPS? Navigering 1
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
veni Garmin GPS 62stc Navigering 1
xtrem Garmin GPS 62st Navigering 12
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
fotothure2 Garmin GPS Oregon 500 Navigering 3
lizardking Garmin GPS karta över Nepal Navigering 2
moosehunter GPS Hero/Garmin vilsen Navigering 8
Mpetts Garmin GPS 60 problem att för över GeoCache Navigering 8
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
matsdal Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...? Navigering 8
Karlaugust Garmin GPS Map 60 Cs Navigering 13
BadCash Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten! Navigering 25
AlexBer Topografisk Garmin GPS karta för Alperna Navigering 2
niking Garmin köper Sportmanship Navigering 16
HMR Tokbillig Garmin bil-GPS Navigering 5
Jägarna Ladda karta till Garmin - gps? Navigering 9
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
BerntI ”Fastighetskarta” för Garmin GPS Navigering 9
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader , v2 Navigering 7
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader Navigering 8
carro1976 Gps Garmin 60cx Navigering 3
lagerstrom Proximity warning fungerar ej i Garmin GPS Map 60 CX Navigering 8
lagerstrom Garmin GPS Map 60Cx hänger sig Navigering 8
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
GPSExpress GPS Garmin TourGuide Navigering 2
Ronny 1 konvertering fra gps mus til garmin n-route Navigering 1
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
tickan Infoga scannad eller vektorkarta/-ritning i Garmin GPS Navigering 8
Stående Garmin GPS 12 Navigering 3
olhe Service på Garmin GPS Navigering 2
johsjo Garmin BT GPS Navigering 1
sotter Egna kartor i Garmin GPS? Navigering 13
bsandborgh Garmin GPS ID Navigering 5
matte_upp GPS(Garmin) och radio Navigering 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...