Garmin GPS vägnavigator med RT90

Jag söker en ny vägnavigator som klarar RT90 koordinater. Jag har alltid haft Garmin och vill fortsätta med detta märke. Jag har idag en Quest2 som nu börjar ge upp. Jag jobbar bla på mobiltelefonstationer och standard inom denna branch är att ange mastens position i RT90. Fördelen med detta format är att det blir väldigt få missupfattningar när man får koordinaterna via telefon etc, det finns ju bara ett sätt att ange dem till skillnad från tex WGS84. Jag letar efter en vägnavigator gärna av "crossover" modell då dessa brukar vara lite mer tåliga. Problemet är att Garmins hemsidor är under all kritik när det gäller detaljerade produktspecifikationer, det går inte någonstans att få en en sammanställning över vilka GPS som klarar ett visst kartsystem. Är det någon som känner till en hemsida med bra detaljerade specifikationer?
Jag har tittat på Garmin Nuvi 550 men den har slutat tillverkats och den irriterar mig främst då det inte går att ändra vilka datafält som visas när man navigerar. Vilka fler vägnavigatorer klarar RT90?
 
Jag söker en ny vägnavigator som klarar RT90 koordinater.?
Samtliga Garmin jag har testat klarar RT90.

Vill man ha en robust GPS med detaljerad högupplöst kartbild så är Garmin GPSMap 276C bland det bästa som finns. På den kan man i detalj styra vad som visas på skärmen. Den är byggd på föråldrad teknologi och saknar pekskärm. Men är likväl bäst.

En annan model du kan kolla upp är GPSMap 620. Oklart i vad mån man kan styra datafälten dock.
 
Finns det några av Garmins Nüvi som klarar RT90 och/eller Swedref, gärna tillsammans med att man också kan ladda in Friluftskartan Pro? Jag har en GPSmap 60CSx idag, och den klaarade inte Sweref från början, men med uppgrafering av programvaran fixades ju det. Helst skulle jag vilja ha en vägnavigator med samma möjlighet till olika koordinatsystem/kartdatum som GPSmap 60CSx.
 
Samtliga Garmin jag har testat klarar RT90.............

Jag har själv bl a Nüvi 200 och Nüvi 760. Dom klarar även Fri Pro utan problem. Både gamla och nya Fri Pro v2.

Varning för Zumo 660 som inte klarar Fri Pro v2 och är allmänt kass på övriga topo-kartor.
 
Jag testade på kompisens Nüvi 1200 i går, och där går det bara att söka på WGS84 i tre olika skrivsätt, nått annat lyckas vi inte med.

Jag är lockad av 765, men manualen anger inget om var jag ändrar mellan olika koordinatsystem.

Å andra sidan minns jag när jag köpte min 60csx för tre år sedan att manualen på den inte var till nån ledning heller utan en kompis som köpte en innan mig var bästa supporten.
 
Den första jag kom i kontakt med var Zumo 550. Den har alla upptänkliga koordinatsystem och kan åtminstone hantera Friluftskartan Pro. Om den går bra med version 2 vet jag inte.

En kille som servar skogsmaskiner köpte en sån GPS, enbart för RT 90.
 
Hämta manualen!

Kan du inte hämta den fullständiga manualen?
För de Garmin GPSer som jag varit intresserad av har det inte varit några problem med att hämta manualen! I mitt fall GPS60, GPSmap 60CSx.
 
Jag testade på kompisens Nüvi 1200 i går, och där går det bara att söka på WGS84 i tre olika skrivsätt, nått annat lyckas vi inte med.

Jag är lockad av 765, men manualen anger inget om var jag ändrar mellan olika koordinatsystem.

Å andra sidan minns jag när jag köpte min 60csx för tre år sedan att manualen på den inte var till nån ledning heller utan en kompis som köpte en innan mig var bästa supporten.

Kollade just i min 765T och den fixar inte RT90.
Den kan bara växla mellan olika varianter på WGS84 presentation. Decimalminuter osv .
 
Garmins manualer

Av de vägnavigatorer som jag har tittat på och laddat ner manualer till så står det alltid hur du ändrar "Map Datum" men de talar inte om vilka koordinatsystem som stöds. Enda sättet jag har hittat infomation på är att skriva ett mail till en återförsäljare eller till Garmin. Jag har inte hittat någon detaljerad specifikation på vilka koordinatsystem en viss garmin-gps stöder. Om ni känner till en sådan så tipsa gärna oss var den finns. Idag verkar det enbart vara Zumo och Nuvi550/500 som stöder RT90. Garmin är väldigt bra på att göra GPS men extremt dåliga på att göra specar eller manualer
 
Jag har den "nya" 60an, alltså GPSMAP 62 och i mitt fall med tillgägget 's'. Jag har en militär utbildning när det gäller kartläsning så jag använder också RT90 och det skall inte vara några problem med denna. Jag kan också intyga att den är stryk och vattentålig.
 
Vill bara förtydliga att det är en vägnavigator för bil och ev båt jag söker, jag jagar mycket så skogsgpser och hundpejlar har jag mycket god koll på, dessutom jobbar jag mycket med mobilmaster och på militära anläggningar och där är alla koordinater i RT90. Vi får våra positioner i RT90, lägger in de i gps och åker så nära det går, sen är det fyrhjuling eller skoter upp på berget som gäller.
 
Vill bara förtydliga att det är en vägnavigator för bil och ev båt jag söker, jag jagar mycket så skogsgpser och hundpejlar har jag mycket god koll på, dessutom jobbar jag mycket med mobilmaster och på militära anläggningar och där är alla koordinater i RT90. Vi får våra positioner i RT90, lägger in de i gps och åker så nära det går, sen är det fyrhjuling eller skoter upp på berget som gäller.

Vad menar du med vägnavigator? Min Garmin 76CS navigerar, dvs kan visa vägen/ge köranvisningar och har RT90.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
torpet Live tracking via Garmin GPS? Navigering 1
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
veni Garmin GPS 62stc Navigering 1
xtrem Garmin GPS 62st Navigering 12
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
Coachmike Har någon en Garmin GPS MAP 62s? Navigering 7
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
fotothure2 Garmin GPS Oregon 500 Navigering 3
lizardking Garmin GPS karta över Nepal Navigering 2
moosehunter GPS Hero/Garmin vilsen Navigering 8
Mpetts Garmin GPS 60 problem att för över GeoCache Navigering 8
mannhem GPS Garmin Vista HCx Navigering 2
matsdal Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...? Navigering 8
Karlaugust Garmin GPS Map 60 Cs Navigering 13
BadCash Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten! Navigering 25
AlexBer Topografisk Garmin GPS karta för Alperna Navigering 2
niking Garmin köper Sportmanship Navigering 16
HMR Tokbillig Garmin bil-GPS Navigering 5
Jägarna Ladda karta till Garmin - gps? Navigering 9
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
BerntI ”Fastighetskarta” för Garmin GPS Navigering 9
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader , v2 Navigering 7
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader Navigering 8
carro1976 Gps Garmin 60cx Navigering 3
lagerstrom Proximity warning fungerar ej i Garmin GPS Map 60 CX Navigering 8
lagerstrom Garmin GPS Map 60Cx hänger sig Navigering 8
avslutat medlemskap 1003 Egna kartor till Garmin GPS Navigering 2
GPSExpress GPS Garmin TourGuide Navigering 2
Ronny 1 konvertering fra gps mus til garmin n-route Navigering 1
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
tickan Infoga scannad eller vektorkarta/-ritning i Garmin GPS Navigering 8
Stående Garmin GPS 12 Navigering 3
olhe Service på Garmin GPS Navigering 2
johsjo Garmin BT GPS Navigering 1
sotter Egna kartor i Garmin GPS? Navigering 13
bsandborgh Garmin GPS ID Navigering 5
matte_upp GPS(Garmin) och radio Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.