Garmin Epix - det bästa av två världar?

Den ser trevlig ut. Ska bli intressant att se hur just kart hanteringen fungerar på klockan. Om man kan få någon översikt osv.
Klart kul, min Fenix 2 känns genast lite tråkig.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Batteritiden uppges vara rätt OK. "Up to 50 hours in UltraTrac mode; up to 24 hours in GPS training mode; up to 16 weeks in watch mode. "

Displayen förstås väl liten för kartändamål både fysiskt och i pixlar. 35 mm i sida respektive 205*148 pix. Men inte så mycket efter Etrex 30 som har 3.5 x 4.4 cm och 176 x 220 pix.

8GB kartminne är bra på EPIX.

Vore intressant att få ta del av oberoende test av batteritiden. För flerdagsturer t ex i fjällen är nog Etrex att föredra i och med att det går att byta batterier. (R6)

Thure

Batteritiden uppges vara rätt OK. "Up to 50 hours in UltraTrac mode; up to 24 hours in GPS training mode; up to 16 weeks in watch mode. "

Displayen förstås väl liten för kartändamål både fysiskt och i pixlar. 35 mm i sida respektive 205*148 pix. Men inte så mycket efter Etrex 30 som har 3.5 x 4.4 cm och 176 x 220 pix.

8GB kartminne är bra på EPIX.

Vore intressant att få ta del av oberoende test av batteritiden. För flerdagsturer t ex i fjällen är nog Etrex att föredra i och med att det går att byta batterier. (R6)

Thure

Enligt uppgift, ska det gå att ladda EPIX i fält med ett USB-batteri typ http://www.kjell.com/sortiment/el/b...owerpack/linocell-powerpack-12-000-mah-p94619
/Niklas

Kolla bara upp kostnaden för vad klockans internbatteri kostar och byta, Garmin säljer inte delar till hemmapulare.
Sett servicepriser på uppåt en tusing.

Livslängden poå dessa batterier är nog inte så hög då man måste ladda ofta speciellt med Gpsen på

En viktig fråga blir ju om processorn är tillräckligt snabb för att scrolla kartorna sömnlöst. Kan annars bli otrevligt segt att scrolla kartor.
/Niklas

Nu har jag äntligen fått hem min Garmin Epix och har klämt och känt på den en stund.

Kartfunktionen är ju superbra, (det var anledningen till köpet) Friluftskartan v3 Pro är nu installerad och det är inga problem med laggning eller liknande.

Jag gillar utseendet på klockan dock så är armbandet ca centimetern bredare än på Forerunner 310 och är i ganska mjukt gummi.
För att få spårlogg på kartan måste man starta en aktivitet som på övriga Forerunner.

Att koppla ihop klockan med mobiltelefon var inga problem och detta är helt klart en bra funktion då man kan se väder och vind samt aviseringar om mail mm.

Laddkabeln är en bra nyhet som lätt sätts på klockan på sidan och laddtiden är riktigt snabb.

Än så länge är jag riktigt nöjd dock så tror jag att det kommer att vara lite barnsjukdomar som på Garmins övriga produkter, denna skulle ju vara släppt först Mars 2015 men det blev två månader senare.

Nu har jag äntligen fått hem min Garmin Epix och har klämt och känt på den en stund.

Kartfunktionen är ju superbra, (det var anledningen till köpet) Friluftskartan v3 Pro är nu installerad och det är inga problem med laggning eller liknande.

Jag gillar utseendet på klockan dock så är armbandet ca centimetern bredare än på Forerunner 310 och är i ganska mjukt gummi.
För att få spårlogg på kartan måste man starta en aktivitet som på övriga Forerunner.

Att koppla ihop klockan med mobiltelefon var inga problem och detta är helt klart en bra funktion då man kan se väder och vind samt aviseringar om mail mm.

Laddkabeln är en bra nyhet som lätt sätts på klockan på sidan och laddtiden är riktigt snabb.

Än så länge är jag riktigt nöjd dock så tror jag att det kommer att vara lite barnsjukdomar som på Garmins övriga produkter, denna skulle ju vara släppt först Mars 2015 men det blev två månader senare.

Hur är det med batteritiden då? En av de viktigaste sakern tycker jag och är den vattentät?

Det finns en amerikan (som ger sken av att vara oberoende och verkar så i mna ögon) som testar träningsklockor synnerligen utförligt:
http://www.dcrainmaker.com/

Tror han är så etablerad att leverantörerna skickar till honom för test, precis som till facktidningar. Dock skriver han att han skickar tillbaka och sedan köper det han gillar för egna pengar.

Den vägledde mig att välja fenix före ambit då jag köpte för några år sedan och dessa båda modeller var nya.

Säger inte att man ska välja som honom (som är tydligt trialtlon-fokuserad) men en god del av beslutsunderlaget kanske.

/Patrik, som kanske borde köpt ambit ändå

Vi är nog ett gäng som väntar på DC rainmakers försenade In Depth review av Garmin Epix. Den skulle ju ursprungligen ha kommit i mitten av juni...
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips