Går det att korsa Sarektjåkkåmassivet syd-nord med långfärdspackning?

Vi är ett gäng som ska gå ca en vecka i sarek i sommar. Vi vill för att undvika in- och utsteg på samma ställe gå från Ritsem till Suorva eller Vietas.

När vi kartrekar tycker vi att det ser enklast ut med bestigningar i sarektjåkkåmassivet från nordsidan (stämmer det?). Helst vill vi upp på sarektjåkkå, och tycker att det ser ut som att man kan ta den norrifrån via nordtoppen och kammen till stortoppen (stämmer det?). Vi har ingen glaciär- eller klättringsvana.

Dock tycker vi att det verkar som att man bara tangerar sarek om man håller sig norr om sarektjåkkåmassivet. Därför undrar vi om det finns någon rimlig färdväg där man kan korsa massivet i syd-nordlig riktning. Någon som har erfarenhet av att göra det med långfärdspackningen på? (vår första gissning var att göra det omedelbart norr om Vargtoppen och fortsätta ner mellan Vardasjiegna och Alep Sarekjiegna).

/Toola
 
Vi är ett gäng som ska gå ca en vecka i sarek i sommar. Vi vill för att undvika in- och utsteg på samma ställe gå från Ritsem till Suorva eller Vietas.

När vi kartrekar tycker vi att det ser enklast ut med bestigningar i sarektjåkkåmassivet från nordsidan (stämmer det?). Helst vill vi upp på sarektjåkkå, och tycker att det ser ut som att man kan ta den norrifrån via nordtoppen och kammen till stortoppen (stämmer det?). Vi har ingen glaciär- eller klättringsvana.
Enligt den här tråden så krävs det en del klättring för att ta sig från Nordtoppen till Stortoppen. Jag skulle satsa på att runda Sarekmassivet istället och göra någon toppbestigning från öst eller syd - Spijkka, Svarta spetsen eller Vargtoppen ser betydligt smidigare ut. Fast då gäller det att ha tur med vädret om man bara har en vecka på sig.
 
När vi kartrekar tycker vi att det ser enklast ut med bestigningar i sarektjåkkåmassivet från nordsidan (stämmer det?). Helst vill vi upp på sarektjåkkå, och tycker att det ser ut som att man kan ta den norrifrån via nordtoppen och kammen till stortoppen (stämmer det?). Vi har ingen glaciär- eller klättringsvana.

/Toola

Hej!

Sarektjåkkas Nordtopp är den man fixar utan att varesig klättra eller gå på glaciär, knalla upp på toppen norrifrån. Lämpligt för en dagstur med lätt packning. Kammen mellan Nordtoppen och Stortoppen ser minst sagt respektingivande ut, och är inget jag skulle ge mig på utan klättergrejer.

Det är inte någon "förlust" att gå runt Sarektjåkkamassivet. Passagen förbi Bierrikpakte och sjön där är något av det vackraste jag upplevt.

mvh Filip
 
Dock tycker vi att det verkar som att man bara tangerar sarek om man håller sig norr om sarektjåkkåmassivet. Därför undrar vi om det finns någon rimlig färdväg där man kan korsa massivet i syd-nordlig riktning. Någon som har erfarenhet av att göra det med långfärdspackningen på? (vår första gissning var att göra det omedelbart norr om Vargtoppen och fortsätta ner mellan Vardasjiegna och Alep Sarekjiegna).

Den vägen över Vargtoppen är nog möjlig att gå, men det blir många höjdmeter, och brant, så se till att ha lätt packning och god kondition. Annars är en övergång enklast med glaciärvana och -prylar. Nord-stortoppen går inte utan klättring.
Men enklast skulle jag säga är att runda massivet och göra toppturer vid lämpligt väder. Det finns flera bra turer även från söder. Just Stortoppen kräver dock att ni korsar Mikkajekna med rep.
 
Om ni har utrustning och känner er hyffsat trygga på glaciär så kan ni korsa Sarek massivet över Alep Sarekjiegna och Mihkajiegna. (Detta inklusive topptur till Stortoppen är även beskrivet i boken Vildmarksvandring Sarek

Att med tung packning traversera kammen mellan Nord och Stortopp är också möjligt, har läst om det blanda annat här på utsidan, men det kräver ganska mycket av er.
Jag hade själv den planen för tio år sedan, men det slutande med att jag i stället för att gå över kammen snällt gick tillbaka ner samma väg jag kommit upp på nordtoppen.
Kammen mellan de topparna är besvärlig, brant och det är långt ner till dalen.

/Urban
 
Tack för era svar. Det är möjligt att vi väljer att runda massivet, men vår huvudplan är ändå fortfarande att korsa det från söder till norr.

Har någon erfarenhet av att göra det med tung packning, någon annan väg än via vargtoppen och utan att blanda in glaciärer eller klättring?

/Toola
 
Om ni är ute efter förstahandserfarenhet så är inte jag rätt person. Men kika in på http://www.cronhamn.net/news_1.html, under bildgalleri, sid 1 och 3. Där ligger några färska bilder som ger en uppfattning både om kammen mellan stor- och nordtoppen, samt om vägen över Vargtoppen (se "Passet mellan Alep Sarekjiegna och Mihkkájiegna"). Det framgår även varför glaciärvandring är så mycket enklare!
Grejen med packning är väl bara att det blir tyngre, annars inget speciellt.
Mitt tips är att Vargtoppen är det bästa alternativet, om ni inte vill gå över uppe vid Niak. Att gå söderifrån har ju den fördelen att ni gör det branta partiet först, uppför. Men jag har som sagt inte gjort just detta själv. Kanske dyker det upp någon på forat som har gjort det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
gerritholl Hur mycker folk går i Sarek? Fjällvandring 5
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
frosty Hur fort går ni egentligen? Fjällvandring 64
peppe_37 När går båtarna till Padjelanta. Fjällvandring 3
camlun Korsa Tjäktjajåkka Fjällvandring 2
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
slugger Korsa Vallebäcken? Fjällvandring 0
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.