Hur mycker folk går i Sarek?

Jag ska på fjälltur i Sarek i September (12–22), men när jag läser på detta forum får jag intrycket att det är väldigt många som går där. Är det verkligen sant? På de flesta av mina fjällturer möter jag högst 2 personer om dagen. Om vi går i september vid ställen som Aktse, Rapadalen, Sarvesvágge, Riejdariehpvágge, Álggavágge, Guohpervágge, treparksmötet, sedan åter till civilisationen genom Änonjalme, Hellemobotn. Hur många fjällvandrare bör vi förvänta att möta? 20/dag? 2/dag? 2/vecka? Bör vi undvika Rapadalen?

Jag försöker få en intryck.
 
Jag har gått Suorva - Pielavalta och mötte väl i snitt två människor om dagen som var så nära att det var lämpligt hälsa.

Såg man sig runt noga i omgivningen kunde man förstås se en del folk och tält särskilt vid Kukkesvaggebron så helt deserterat var det inte.
 
Jag har vandrat i Sarek två gånger. En gång var i början av juli, andra gången i slutet av augusti. Som mest mötte vi väl tre grupper av vandrare på en dag. De flesta dagarna mötte vi inte en kotte. Och då höll vi oss ändå på de mer populära områdena runt rovdjurstorget, skierfe, dalarna runt sarektjåkka och pierikpakte (minns ej namnet på dalarna utantill), och även omkring niak och akka. Visst, man kunde ibland skönja ett och annat tält i fjärran, men det störde i alla fall inte mig. Vädret var toppen på båda vandringarna. Sen kan man säkert ha "otur" också och stöta på mycket folk. De som vandrar där varje år kan säkert komma med bättre statistik.
 
I år gick jag tio dagar i Sarek i mitten av juli och jag mötte minst en person varje dag utom under de två dagar jag var i Njoatsosvágge (var ute tio dagar). Mest folk kring Basstavágge, Bielavallda (4 stk tält), Skárjá och Álggavágge där jag gick. Jag tror att det gick en hel del i Ruohtesvágge också. Ovanför Pårek mötte jag en hel del folk också.
 
Något möte per dag....

Tjenare,

Vi är ett gäng på 4 pers som ska upp under samma tid, så du "riskerar" att möta oss :)

Men annars brukar Sarek börja bli lite mer folktomt i mitten av September. Vandrade vid den tiden för tre år sedan och vill minnas att vi då stötte på en 4-5 personer sammanlagt på en veckas vandring, varav 2-3 var ensamvandrare. Ingen större trafik alltså.

Sen beror det ju på var man vandrar. Av praktiska skäl brukar de flesta starta norrifrån då det är betydligt enklare att ta sig dit med tåg/flyg/buss jämfört med Kvikkjokk. Så generellt sett brukar det vara lite färre vandrare i de södra delarna (Njoatsovagge/Sarvesvagge osv).

Men det är sant som det är sagt att vill man uppleva ensamheten finns det områden där det är betydligt färre som vandrar. Vi gick t.ex i fjällen sydväst om Kvikkjokk (mellan Kungsleden och Norska gränsen) + lite i södra Padjelanta och såg inte en enda människa på 19 dagars vandring. Men då var vi iofs uppe de två sista veckorna i September och den första i Oktober och då är man ganska ensam i fjällen.

/ Stefan
 
September 2005 gick jag från Daraluopal ner genom Sarvesvágge till Ridánjunjes-jågåsj och tillbaka samma väg. 5 dygn utan att vare sig möta eller se någon människa.
Annars så möter man nog 2 - 10 personer om dagen om man är i de mer trafikerade områdena, Ruohtesvágge, Skarja, Rapadalen, mm.

///Claes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
Toola Går det att korsa Sarektjåkkåmassivet syd-nord med långfärdspackning? Fjällvandring 6
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
frosty Hur fort går ni egentligen? Fjällvandring 64
peppe_37 När går båtarna till Padjelanta. Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.