Går det att "buckla" en glasfiberkajak?

Hej,

Jag har en del erfarenhet av paddling men är nyligen för första gången egen kajakägare. Har köpt en fabriksny rundbottnad glasfiberkajak och har en rätt pinsam fråga. Kajaken kom levererad i veckan och jag har inte haft den i vatten ännu. Igår skulle jag frakta den på kajakvagnen till andra sidan huset och jag tror jag placerade kajakvagnen för nära kajakens mittpunkt (snett bakanför sittbrunnen). Sträckan den fraktades var kort och det gick sakta (dock lite gropigt), men jag tycker efteråt att kajaken buktar in/har "plattats ut" en aning där vagnen var placerad. Det är mest att det känns då jag drar handen längst med undersidan men om jag ser på kajaken i profil man det även skönjas med ögat (dock mycket vagt). Det skall noteras att det är mycket lite det är inte en enda skråma i gelcoaten.

Frågan är lite öppen om det kan vara så att glasfiber kan bucklas på detta sätt av att placeras mitt på en kajakvagn, eller om det mest troliga är att kajaken redan var skapad på detta sätt? Jag är alltså inte direkt orolig att kajaken är skadad eller har mist några egenskaper, utan jag är mest nyfiken på hur pass ömtålig en kajak av glasfiber egentligen är för framtida hantering.

Tack!
 
Buckla

Kan nog vara så att det är en inbuktning där skottväggarna är inplastade i kajaken.
Helt normalt. Inget att bry sig om. Den var säkert redan sådan från början.
Ut och paddla bara !
Anders
 
Tack Anders

Jag lydde ditt råd. Alltså så sjukt underbart. Är hög av endorfiner efter årets första kajaktur! Spegelblankt vatten och tre plusgrader i luften. Kunde inte få en mer flygande start. Detta blir en fantastisk vår! (Och beaktande flera redan inplanerade kajakresor en inte så dum sommar heller...får se vad hösten även har att erbjuda).

Allt gott!
 
Jag tror du har två alternativ vad gäller glasfiber som belastas: antingen böjer sig materialet något (väldigt lite egentligen) och fjädrar tillbaka när trycket släpper, eller så går materialet sönder från början.

Du kan få utmattningsbrott också, men det lär inte gälla en helt ny kajak, det är något som uppstår efter upprepade böjningar.
 
Det

går att buckla till om lamminatet är eftergivligt. Känn med handen om det blivit ett brott. Borde i så fall vara lätt att laga och förstärka från insidan.

Thure
 
Kan nog vara så att det är en inbuktning där skottväggarna är inplastade i kajaken.
Helt normalt. Inget att bry sig om. Den var säkert redan sådan från början.
Ut och paddla bara !
Anders

+1

Eller att formen inte var helt perfekt heller. Det är lätt att få små avvikelser ifall man bygger något med tvärgående skott.
 
När jag för ett år sedan köpte Tumlaren som legat några decennier i ett garage så hade den en rejäl intryckning på ena sidan, ungefär en halvmeter långt och väldigt skarpt. Den hade antagligen legat på något under alla år.

Jag började använda kajaken flitigt och när jag sålde den ett par månader sedan i början av juli så syndes inte ett spår av intryckningen! Inga sprickor i gelcoatingen och inga tecken på strukturskador eller delaminering av glasfibern.
 
Glasfiberlaminat kan bukta sig om kajaken är färsk och blir utsatt för punktbelastningar/tryck.

Detta kan vara ett bekymmer också om kajaken inte hunnit efterhärda i produktionen dvs lamineringen har kanske gjorts i rumstemperatur men under natten kan tempen droppat och efterhärdningen har uteblivit. Ganska typiskt problem ang dumhet och snålhet dvs någon stänger av värmen i lokalen för att spara pengar och härdprocessen bryts för att inte komma igång när tempen stiger. Typiskt problem när man tex vedeldar.

Ofta går det att värma ut bucklor med värmepistol, men var försiktig så att du inte värmer för hårt. Ev luftblåsor kan expandera och fiber kan avtäcka sig på ytan. Värm växelvis och lägg handen på i mellanåt för att känna att det inte blir för varmt. Handen skall kunna ligga på utan att du bränner dig. Tänk på att tunna laminat värms väldigt fort.

Du kan ju alltid prova först med att lägga kajaken i solvärme med ev stötta som trycker ut bucklan.

Med vänlig hälsning Kåre
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Kanii Paddeltur som går genom Ryssland. Paddling allmänt 9
friluftaren Hur mycket vatten går åt? Paddling allmänt 27
avslutat_17_06_20 Går det att paddla med kontaktlinser? Paddling allmänt 25
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
sebastian_a hyra kajak i Blankaholm, går det? Paddling allmänt 1
Mr Ardbeg Hur går det med stripbyggen i stugorna? Paddling allmänt 41
BKC När åskan går Paddling allmänt 11
Kajakob om paddeln går av, var går den av? Paddling allmänt 5
xxara HUR billig kajak går att få tag på? Paddling allmänt 11
Kalle E Astronom sökes för akut problem! Solen går fel. Paddling allmänt 17
ssvoh Går det att få tag på Paul Caffyns "The Dreamtime ..." Paddling allmänt 0
hs-ranger Kajak j-keln går snett !!! Paddling allmänt 16
qayaqer Vart tog Ni vägen? Det går att paddla än! Paddling allmänt 4
calypso63 Kajaksport kapell som går sönder......... Paddling allmänt 1
a95180 Laga buckla i kolfiberskrov Paddling allmänt 5
jabe05 Problem med buckla i skrovet Paddling allmänt 3
umevargen Laga större hål glasfiberkajak Paddling allmänt 7
Dr Who Intryckning i glasfiberkajak? Paddling allmänt 1
elin79 Laga skada på glasfiberkajak Paddling allmänt 6
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
Emelie P Laga spricka i glasfiberkajak Paddling allmänt 11
Mats Bengtsson Hur täta en glasfiberkajak Paddling allmänt 8
jnla Renovering av sliten glasfiberkajak Paddling allmänt 8
anteåhej Beslag till glasfiberkajak? Paddling allmänt 4
Jonik bygga glasfiberkajak Paddling allmänt 9
i4lean Stabil glasfiberkajak? Paddling allmänt 7
hassex Ny glasfiberkajak Paddling allmänt 2
Underhåll av glasfiberkajak Paddling allmänt 1
Glasfiberkajak köpes. Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.