Problem med buckla i skrovet

Upptäckte häromdagen att jag fått en buckla under skrovet på min Nelo Viper WWR.

Precis bakom sittbrunnen, under det bakre skottet, har det bildats en buckla på undersidan av skrovet. Bucklan är c:a 5 cm bred och 30 cm lång och den tycks finnas precis i den position där kanoten vilar på den mellersta regeln i facket där den förvaras. Jag har inte hanterat eller belastat kanoten på något onormalt sätt eller haft något tungt lastat i den. Ej heller haft den fastspänd på biltaket eller dylikt.

Har någon råkat ut för eller hört talas om något liknande tidigare? Det verkar som att distansmaterialet i skrovet har blivit intryckt eller knäckt? Inga synliga sprickor eller märken i övrigt.

Den här tiden på året blir det ju ganska varmt i kanothuset när solen ligger på. Kan det vara möjligt att det är värmen i kombination med kanotens egenvikt som orsakar att skrovet sviktar i belastningspunkten på regeln och att det då kan bildas en buckla? Men borde inte WWR-materialet klara både hög värme och belastningar utan att skrovet sviktar?

Något förslag om hur man kan åtgärda problemet och få bort bucklan?

//Janne
 
Upptäckte häromdagen att jag fått en buckla under skrovet på min Nelo Viper WWR.

Men borde inte WWR-materialet klara både hög värme och belastningar utan att skrovet sviktar?

//Janne

WWR har väl inget distansmaterial?

Med hög värme och en punktbelastning är det inte omöjligt att skrovet deformeras. Förr hängdes alltid racingkajaker i vaggor av breda band.

Vet inte hur du kan rätta till deformationen. Kanske bäst att fråga Nelo eller återförsäljaren? Finns risk att du trycker ut bucklan åt andra hållet.
 
WWR har inget distansmaterial utan är ett enkellaminat med en blandmatta.

Du skriver "mellersta regeln" och jag tolkar det som att det är tre reglar i kanotfacket. Om de är på samma höjd så kommer nästan hela kanotens vikt att vila på mittenregeln vilket inte är bra.

Ett material har elastisk deformation som fjädrar tillbaka och sen plastisk deformation som blir bestående. Ett långvarigt lågt punkttryck kan ge plastisk deformation både på en glasfiberkanot (eller kol/kevlar som i WWR) och på en polyetylen "plastkanot".

Att få de att gå tillbaka kan gå men är svårt att råda till utan att se skadan. Du kan prova att lägga några lager med tunn laminatskiva inuti för att fördela vikten och sen en tyngd på kanske ett kilo ovanpå skivorna. Värm inte i onödan - matrisen (plast/epoxy) skadas vid 75-80° och då blir det "operation" som gäller...

Bygg upp främre och bakre balkarna med ex vis rörisolering så du får bort större delen av trycket från mittenbalken. Då vilar vikten på två ställen som dessutom är rundare i formen än mitten och därigenom starkare.
 
WWR har väl inget distansmaterial?
WWR har inget distansmaterial utan är ett enkellaminat med en blandmatta.

Aha... där ser man. Det var en kompis på kanotklubben som snackade om distansmaterial. Själv hade jag inte en aning.

Bygg upp främre och bakre balkarna med ex vis rörisolering så du får bort större delen av trycket från mittenbalken. Då vilar vikten på två ställen som dessutom är rundare i formen än mitten och därigenom starkare.

Bra tips! Borde ha tänkt på det tidigare. Fast å andra sidan har jag för mig att Nelo på sin hemsida skriver att WWR-materialet är särskilt bra lämpat för havskajaker, forslådor och maraton- dito där "det är risk för bottenkänning". Och då tror man ju att materialet ska hålla för det mesta.

Igår kväll när jag tog en träningstur kunde jag se att bucklan/deformationen inte var lika stor och märkbar som i söndags när jag först upptäckte den. Kanske den "elastiska deformationen" som fjädrat tillbaka något, men viss "plastisk deformation" kvarstår. Har nu byggt upp höjden på den bakre balken så att kanoten nu vilar främst på för och akter. Men jag tycker fortfarande att fenomenet är lite märkligt. Jag har ju "grannar" som förvarar sina motionslådor (Coastrunner, Elio, Escape, Nelo, m.m.) i sina fack på samma sätt, dvs där mittenbalken tar upp i stort sett hela vikten. Är det något speciellt med WWR ("enkelmaterial med blandmatta") som kanske gör den speciellt känslig för punktbelastning (13-14 kg) i kombination med hög temperatur?

//Janne
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.