Hur tillverkas skäddaboxen när skrovet lamineras?

Håller på och ritar på ett kajakbygge inför vintern. Eftersom jag tänker mig en skäddakajak laminerad i form så undrar jag hur man normalt tillverkar skäddaboxen?

En del kajaker har skäddaboxar så smala som 8mm, och det tillåter knappast släppvinkel.
Någon påstår att skäddaboxen tillveras i två delar före skrovlaminering, men det verkar inte vara fallet för alla kajaker.

Någon som vet?
 
JohanPerLinder; sa:
Johan, jag vet väl inte egentligen. Men jag fanns ju ett tag i "plastfrågan" här på firman; om man inte kan ha släppvinkel så använder man väl vax som form (som sen smälts ut). Eller är det hjärnan som gått vilse igen... Kanske är det inte alls så, men nu flyttas hur som helst meddelandet upp ett snäpp på "Visa senaste". Hoppas någon har bättre svar (mejla Friedel? vet Björn Thomasson? m.fl.), och hoppas ni har kryat på er.
 
Du kan änvända vanlig brun packtejp och flytande hård vax på en mall av ca:12mm plyfa.Gör mallen lite större en skäddan, lägg på 4-5mm åt alla håll, sen använde jag polyester
Robert
 
havskayak; sa:
Du kan änvända vanlig brun packtejp och flytande hård vax på en mall av ca:12mm plyfa.Gör mallen lite större en skäddan, lägg på 4-5mm åt alla håll, sen använde jag polyester
Robert

Tack för tips!
Jag har gjort något liknande tidigare. Men nu tänker jag ta fram en form för att plasta mer än en kajak, och då skulle jag vilja göra som övriga formbyggare gör, bara det att jag inte vet hur de gör.... Hmm..

Ett sätt skulle vara att tillåta ett par mm släpp i skäddaboxen, och bulta fast skäddabox formen (en hanform) i skrovformen. Sedan laminera alltihopa, skrov och skäddabox på en gång. När man senare avformar skrovet borde man få tillräcklig hävarm att också avforma skäddaboxen, om nu inte något går sönder....

Mvh Johan Linder
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.