Färga skrovet

Undrar en liten sak bara.
Har lite funderingar på att måla/lacka (eller hur man nu går till väga?) om hela, eller delvis skrovet på min kajak. Med delvis menar jag att inte måla de som är under vattelinjen.

Tror ni detta skulle funka?
Känner ni till någon som gjort något liknade?
I så fall vem? eller vilket företag skulle kunna hjälpa mig med detta?
Eller är det en lätt procedur att göra själv?
Vad tror ni?
Mvh/Ronnie
 
Om du gör grundjobbet med att slipa ner den gamla ytan och sen lämnar in den till en billackerare så blir det superbra (förutsatt att det är en glasfiberkanot). PE är lite värre men det finns lacker som funkar hyfsat även på en sådan yta. Kolla billackerare även för det.
 
Om du gör grundjobbet med att slipa ner den gamla ytan och sen lämnar in den till en billackerare så blir det superbra (förutsatt att det är en glasfiberkanot). PE är lite värre men det finns lacker som funkar hyfsat även på en sådan yta. Kolla billackerare även för det.
Glömde att nämna att de gällde en glasfiberkajak :)
 
Jag skulle kolla lite på båtforum där det finns mycket diskussioner om hur man målar om sina båtar. Är det glasfiber är det inte något större problem, det finns tvåkomponentlacker för båtar som anses fungera bra. Generellt använder man inte dem under vattenlinjen på båtar, men på en kajak som inte ligger i kontinuerligt på samma sätt, utan tas upp när man inte använder den, hade jag använt samma färg rakt av.

International Perfection är en sådan produkt, men det finns andra. International har även "Metodboken", som ger lite tips och information som kan vara bra oavsett vilket märke man sedan väljer.

Färgerna ska vara ganska självsträckande, så att de ska gå att få på snyggt om man får det damfritt och använder roller för att bre ut med och planstrykare för att jämna av. Bäst är förstås att sprutlacka om man kan göra det, eller låta lämna bort arbetet.
 
interlux har en färg som heter brigthside, den finns i några få kolörer o funkar bra till kanoter/kajaker o båtar, spä den med 50% tinner o måla med roller, mellanslipa o måla igen. mellanslipa o måla. nu bör du har fått ett bra resultat annars är de bara att göra fler gånger. ytan kommer bli blank som på en bil men tåla styrk.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2551599
 
tusen tack

Tusen tack gubbar.
De där med interlux Brihgtside lät ju väldigt enkelt och smidigt. Jag återkommer med resultatet innom kort :) Åter igen. Tack ska ni ha.
Mvh/ Ronnie
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.