Problem med Kanotsport i Växjö?, fortsättning...

Är det verkligen ingen annan som har erfarenheter av Kanotsport i Växjö? Jag gick ut med ett inlägg för en tid sedan (se under "Problem med Kanotsport i Växjö?" nedan) men har fått få svar. Dock har Kanotsport svarat själva såhär:

"Den information som du går ut med är falsk i vissa avseenden och det hoppas jag att du tänker rätta till med en endaste gång. Om inte kommer de en stämnings ansökan på DEJ omedelbart.
Att du är besviken har jag full förståelse för och jag ber om ursäkt för de inträffade.
Stefan kommer att kontakta dej o Fisher för att ordna upp det som INTE är utrett o klart, detta har han lovat att göra under kvällen.
Mvh
Peter"

Detta fick jag den 1/9 och jag svarade med några motfrågor den 6/9. Ingen har ringt varken Magnus eller mig, jag vet inte vilken information som är "falsk" och jag har inte fått några saker och Magnus har inte fått några pengar. Idag är det den 27/9.

Detta om detta, vi ger nog upp hoppet här.

/Johan

---------------

Ursprungligt inlägg:

Problem med Kanotsport i Växjö?

Hej alla!

I maj i år betalade jag i förskott för tillbehör till min kanot. Trots upprepade påstötningar och många löften om att sakerna ska skickas så kommer det helt enkelt inget på posten och snart är sommaren slut. När jag tagit upp det med bekanta i kanotsvängen så verkar fler ha samma problem.

Till exempel:
-Magnus Fischer arrangerade "Kajakdagarna" i Sthlm i 8-9 maj. Arrangemanget genomfördes helt idéelt, kostnaderna för utställartälten, markhyra etc skulle täckas av utställarna. Kanotsport har fortfarande inte betalat sin faktura trots upprepade telefonsamtal och löften
-Två personer som köpte en dyr K2-a hade mycket långdragna problem med leveransen som löste sig först efter långt gångna hot om juristinsatser

Har du eller nån du känner haft problem? Det känns trist om det är ett systematiskt sätt att göra affärer, att inte betala eller leverera.

Skriv in på BKKs forum http://www.bkk.se/viewforum.php?f=1 eller maila mig på johan44@hotmail.com Jag vet inte vad vi ska göra åt saken dock, om vi är många kanske vi kan göra en gruppanmälan till ARN?

Mvh!/J 
 
Jag vet inget om detta specifika fall, men min personliga erfarenhet av folk som hotar med stämning är att de som regel inte ens vet vad det innebär. Det är snarare en indikation på att sakliga argument är svåra att hitta för motparten.

Detta har inneburit att i de sällsynta fall då jag senare faktiskt haft rättsliga tvister med såna som hotat med stämning, så har det alltid varit mycket gynnsamma utfall på förlikning eller dom.


1. Undvik i det längsta att dra saker inför domstol, men undvik det inte till varje pris.
2. De som hetsar upp sig och hotar med stämning, har som regel dåliga belägg, men kan vara den sorten som själva vare sig begriper annat än domslut, eller är särskilt besvärliga att vinna över.
3. Hota alltså aldrig själv med dessa åtgärder, åtminstone inte om du har en mycket klar bild av hur du kommer att gå vidare med ärendet på ett sånt sätt.

Dessa råd är säkert omotiverade i det här fallet, men det är aldrig fel att ha lite beredskap...
 
Inte heller jag har någon erfarenhet av den här leverantören - som tur är får man väl tillägga efter det här.
Som "lagvrängare" tänkte jag bara räta ut ett par saker. När det gäller hotet om stämning så är det inte ens klumpigt utan bara riktigt dumt. Det finns ingen laglig grund för en stäming med anledning av ditt inlägg (antar att man tänkt sig någon förtalsgrunderna i den mån man har tänkt så långt). Att i ett offentligt media (tom tveksamt om man kan räkna diskussionsforumet här på Utsidan till det) redogöra för saklig kritik mot en leverantör är inte alls felaktigt - vare sig ur allmäns synpunkt eller ur en laglig synvinkel.

Att en leverantör har problem med leveranser, någon anställd person som inte fungerar riktigt, finansiella problem etc. etc. kan vara förståeligt och kan i princip hända vilken levernatör som helst, med bristande kontroll eller bara lite otur. Att däremot argumentera genom att gå ut och hota med stämning som i detta fallet är däremot oförsvarligt och ger en mycket dålig bild av leverantören.

/Paddlande lagvrängare
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.