Underhåll av glasfiberkajak

  • Trådstartare lars.hallgren@telia.com (Lars Hallgren)
  • Start datum

lars.hallgren@telia.com (Lars Hallgren)

Gäst
Hur underhåller jag min glasfiberkajak? Gelcoat, topcoat, laga djupa repor, lägga på ny glasfiber på sliten köl, hur gör man? Vill ha tips på handböcker eller webbplatser i ämnet.
 

hans.friedel@suravision.se (Hasse)

Gäst
Här finns hjälp

Jag har en sida om hur man målar en glasfiber kanot på min sida http://w1.220.telia.com/~u22006005/mala.htm
Små repor lagar man bäst med färdigblandat epoxi spackel. Vill man förstärka kölen lägger man nog enklast på några 160-150gr glasfiberremsor finns på biltema eller någon båttillbehörs affär. Se till att remsan blir genom blöt med polyester men inte mer heller, bäst fungerar en roller.


Sedan är det bra att vaxa kajaken. Vaxet skyddar gelcoaten och täpper till eventuella porer och håller smutsen borta. Det finns en hel drös med olika vaxer bäst tycker jag att dom traditionella vaxerna fungera. Det är lite slitigt att få dom på plats men dom sitter kvar längre en många nya latmansvaxer, tycker jag iallafall. Aceton är bra att tvätta med men var försiktig för den löser upp stripes och liknande, men på ren gelcoat fungerar den bra


Hasse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.