Gammalt objektiv till ny kamera?

Jag har en underbar gammal Asahi Pentax Spotmatic från 70-talet men tyvärr funkar inte blixten längre så jag tänkte köpa mig en ny. Vad jag då undrar är om man kan använda den här kamerans objektiv till en ny Pentax? Jag har tre stycken bra objektiv och det hade ju varit trevligt om dom gick att använda fortfarande :)

Skruvgänga???

Är kameran så gammal att det är skruvgänga på objektiven? Då är det nog kört. Du kanske skulle försöka få tag i ett "nytt" begagnat kamerahus istället? Bra objektiv är ju värda att behålla.

Har du frågat på http://www.fotosidan.se? Där hittar du också länkar till begagnatsäljare.

Per

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Re: Re: Skruvgänga???

naz; sa:
Jepp.. Hur sitter dom fast nu för tiden?

Bajonettfattning. Vrid ett kvarts varv till det säger klick!

Uppenbarligen har du trivts bra med din gamla kamera, men ett studiebesök i närmaste seriösa fotoaffär kanske inte vore fel :) Moderna autofokuskameror är inte så tokiga även om många tycker att det var bättre förr när allt var gedigen metall.

Per

Re: Re: Re: Skruvgänga???

pery; sa:
Uppenbarligen har du trivts bra med din gamla kamera, men ett studiebesök i närmaste seriösa fotoaffär kanske inte vore fel :)

Per

Dom nya systemkamerorna verkar ju faktiskt ganska kul. Och den gamla går ju fortfarande att använda utomhus :)
Tack för hjälpen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips