Gammalt gaskök

Jag funderar på en första övernattningstur i slutet av sommaren och insåg att jag nyligen hittade ett gammalt gaskök i vedbon till sommarstugan vi köpte för ca 5 år sedan. Är det något som känns säkert att använda, eller är det bara att köpa nytt?
IMG_20200724_120852_334.jpg

Det har alltså stått orört i minst 5-6 år, men troligen längre. Gas finns i, då det pyser när jag skruvar på ratten, men jag har inte vågat testa att tända på än...Den finns även en oanvänd butantub till.

Det köket använder troligen 190g punkteringspatroner för gas, och med tanke på kökets skick och ålder skulle jag vara tveksam till att använda det. Kan vara ganska svårt att få tätt mot tuben om tätningen åldrats vilket är ganska troligt. Jag kastade nyss ett liknande kök.
Känns betydligt bättre om du köper en ny brännare, toppmonterad eller spindelkök (alt Trangia då du kanske även behöver grytor mm?) som använder vanliga gängade gaspatroner.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det köket använder troligen 190g punkteringspatroner för gas, och med tanke på kökets skick och ålder skulle jag vara tveksam till att använda det. Kan vara ganska svårt att få tätt mot tuben om tätningen åldrats vilket är ganska troligt. Jag kastade nyss ett liknande kök.
Känns betydligt bättre om du köper en ny brännare, toppmonterad eller spindelkök (alt Trangia då du kanske även behöver grytor mm?) som använder vanliga gängade gaspatroner.

190g punkteringspatron ser rätt ut. Tack för svar!
Det kan nog få bli ett nytt kök av något slag.

Vrid på kranen och kolla om det är något kvar i den gaspatron som sitter i, pyser det låt kranen stå öppen tills gasen är slut. Ta bort patronen efteråt och kolla skicket på packningen kring nålen som skall punktera patronen. Är packningen i dåligt skick dvs deformerad, torr eller sprucken skulle jag inte använda köket. Ser den ok ut, kolla om du kan montera en ny patron utan någon form av läckage långt från öppen eld. Är allt tätt och det funkar kan du försöka tända köket.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips