"Gammaldags" modell på klövjeväska

Har i en del draghundsböcker sett en modell på klövjeväska där det inte är någon bringrem, utan man fäster väskan i "lokdelen" från en (norsk?) lädersele.

Då jag har en sådan sele, undrar jag nu, då jag är i färd med att leta väska om sådana finns att få tag på. Det verkar bli ett mycket "trevligare" tryck på hunden om belastningen hamnar på lokorna istället för en enda bringrem...

Vad skulle ni ananrs rekommendera för modell på väska? Har kollat lite på de tidigare diskussionerna, men är fortfarande villrådig... Dragråttans verkar kanske ok (även om hunden på bilden inte ser överväldigad ut), problemet är för mig storleken... Antingen var den mindre storleken för hundar under 20 kg... och den stora för alla hundar över... Min hund väger strax över 20 kg och är i storkel och kroppsform som en samojed (eurasier), vilken skulle ni då välja?

Den andra modellen någon rekommenderade, den röda "rektangulära" har ajg sett i en del zoobutiker... är den verkligen prisvärd?

Pris på Dragråttans?

Någon som har en susning om vilken prisklass Dragråttans klövjeväska ligger på? Det står ingenting på hemsidan...

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Pris

Jag köpte Dragråttans stora klövjeväska på Arken Zoocenter i Umeå i höstas och betalade då 1600 kr.

Dyr men jag räknar med att den ska hålla hela min livstid.

Kvalitén är tipp-topp!

/Per

Storlek?

Vad har du för hund och vilken storlek har du på den?

Lite jobbigt då min hund nog ligger lite på gränsen... Han väger ju strax över 20 kg (som var gränsen mellan storlekarna) men han är ju långt ifrån så stor som en shäfer...

Hur trivs din hund med den då? Ligger den bra?

Husky

Jag har en tämligen stor och kraftig siberian husky.
Manken kring 60-61 cm och väger runt 27-29 kg.

Han klagar då inget särskilt när han bär väskan men det är klart att han hellre går utan.. :)

Det som kan vara lite svårt är att få väskan balanserad. Är det inte jämnvikt hasar den gärna ner på ena sidan. Klart man kan spänna fast väskan hårdare men man vill ju inte göra det obekvämt för jycken.

Jag har även testat FourSeasons klövjeväskor och de ville gärna också hasa över på ena sidan.

Har också en fin loksele i skinn som jag köpte för 50 spänn på loppis och har funderat på att sy en väska till den. Det finns en bok med beskrivning över en sån väska.

/Per Wiklund

Kommentarer till lite olika modeller.

Ok... Den mindre modellen borde i så fall bli aktuell för min hund (storlek som en mellanstor samojed).

Av det jag hittat på nätet är det följande som har verkat bra:
Dragråttans:
http://www.dragrat.com//content/images/klovje.jpg

Doghouse:
http://www.doghouse.se/image/item/250/15/930.jpg
(som verkar vara den amerikanska modell som någon tipsade om i en tidigare tråd)

Zoo-ma-in: (Rip Stpo RQ heter modellen)
http://www.zoo-ma-in.se/pbilder/200240.jpg

Skulle jättegärna höra era kommentarer till dessa. En klövjeväska är ju någonting man helst bara vill köpa en gång, så det känns ju som om man gärna skulle vilja veta så mycket det går om kvalitet och komfort.

Mvh

Annika

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips